Caught Our Notice: Using this research tool? You’d better ask first

Via Wikimedia

Title: Patient Education After CABG: Are We Teaching the Wrong Information?

What Caught Our Attention: We’ve written about the controversy surrounding a commonly used tool to measure whether patients are sticking to their drug regimen, known as the Morisky Medication Adherence Scale (MMAS-8). It can cost thousands of dollars — and using it without payment/permission earns researchers a call from a collector, who has used legal threats to compel multiple teams to withdraw their papers (a phenomenon we wrote about in Science). The creator of the tool argues it’s copyrighted, and demanding fees ensures researchers use it properly, which avoids putting patients at risk. We’ve found a notice (paywalled, tsk-tsk) that reveals another group of authors used the tool without permission and, according to the notice, “incorrectly.”

Continue reading Caught Our Notice: Using this research tool? You’d better ask first

Vector wasn’t a gift after all, correction notes

CirculationA paper accidentally credited the wrong researcher with providing part of an experiment.

It turns out that one of the authors supplied an expression vector to a Circulation paper about the molecular underpinnings of atherosclerosis — not the outside researcher originally thanked in the acknowledgements section.

The correction notice to the paper makes the situation sound more mysterious than it appears to be:

Continue reading Vector wasn’t a gift after all, correction notes

Biologist’s research under investigation in Sweden after being questioned on PubPeer

Holgersson
Suchitra Sumitran-Holgersson

The University of Gothenburg in Sweden is investigating several papers co-authored by biologist Suchitra Sumitran-Holgersson after they were challenged on PubPeer.

Sumitran-Holgersson already has one retraction under her belt — of a 2005 Blood paper, after another investigation concluded the results “cannot be considered reliable.” Sumitran-Holgersson and her husband, co-author Jan Holgersson, did not sign the retraction notice. Both were based at the Karolinska Institutet (KI) at the time, but have since moved to the University of Gothenburg.

Now, the University of Gothenburg has launched its own investigation of the papers questioned on PubPeer, according to Continue reading Biologist’s research under investigation in Sweden after being questioned on PubPeer

Stem cell researcher that sued Harvard failed to disclose conflicts on 6 publications

Piero Anversa, a stem cell researcher who we recently learned is leaving Harvard and Brigham & Women’s Hospital after suing them, has added a disclosure statement to six publications.

The four papers and two letters were published in Circulation, and all bear identical corrections:

Piero Anversa, MD, discloses that he is a member of Analogous, LLC.

The author regrets this omission.

Trouble is, we can’t find a company by that name. What we do know:

Continue reading Stem cell researcher that sued Harvard failed to disclose conflicts on 6 publications

Mega-correction for updated CPR reporting guidelines

CirculationA major correction has been posted for an update to international guidelines on reporting outcomes of people receiving cardiopulmonary resuscitation (CPR).

Circulation published the paper online in 2014; the correction was issued before it appeared in print, in the journal’s September 29, 2015 issue. “When reviewing the final proof for print publication, the author noticed some errors and requested changes,” according to a spokesperson for the journal’s publisher, the American Heart Association.

The notice is so long, we’re only including the first paragraph, most of which is taken up by just the title of the paper:

Continue reading Mega-correction for updated CPR reporting guidelines

Updated: Former Vanderbilt scientist faked nearly 70 images, will retract 6 papers: ORI

ori logoA former Vanderbilt University biomedical engineer committed fraud on a massive scale, according to a new Office of Research Integrity (ORI) report.

Igor Dzhura is banned from receiving federal funding for three years, and is retracting six papers, which have been cited more than 500 times. Since leaving Vanderbilt, he has worked at SUNY Upstate Medical University, and now works at Novartis.

According to the ORI, Dzhura was a busy boy at Vanderbilt, faking images and drastically inflating the number of experiments he conducted by duplicating computer files and saving them in nested folders. The total body count from his work includes: Continue reading Updated: Former Vanderbilt scientist faked nearly 70 images, will retract 6 papers: ORI

Harvard and the Brigham investigating leading heart group for “compromised” data

circulationcoverCirculation has retracted a 2012 study by a group of Harvard heart specialists over concerns of corrupt data, and the university is investigating. The group was led by Piero Anversa, a leading cardiologist, and Joseph Loscalzo — who will be familiar to readers of Circulation as the editor in chief of that journal. (Anversa’s also on the editorial board).

Continue reading Harvard and the Brigham investigating leading heart group for “compromised” data

Cardiology journals retract five Matsubara studies

matsubaraThe American Heart Association (AHA) is retracting five studies by Hiroaki Matsubara, a former Kyoto Prefectural University cardiology researcher, that it had subjected to an expression of concern last year.

Here’s the notice: Continue reading Cardiology journals retract five Matsubara studies

Tell-tale hearts: Cardiology journals retract redundant articles

The European Journal of Cardiothoracic Surgery has retracted a 2007 article by Chinese researchers after the senior author decided he liked the data so nice he’d publish them twice. And he appears to have done so without the knowledge of the corresponding author.

Here’s the notice for the paper, titled “Open-heart surgery in patients with liver cirrhosis”: Continue reading Tell-tale hearts: Cardiology journals retract redundant articles

Circulation retracts four papers by author who misled on IRB approval

Circulation has retracted four articles by a pediatric cardiologist in Japan who failed to obtain ethics approval for the studies in question but evidently lied about it to the journal.

The researcher, Hideaki Senzaki, of Saitama Medical University, is a highly-published investigator who trained for a time with at Johns Hopkins.

According to the Circulation notice: Continue reading Circulation retracts four papers by author who misled on IRB approval