About these ads

Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘blood (journal) retractions’ Category

Journal retracts stem cell study despite objections of most authors

with one comment

Gerold Feuer in 2008, via Upstate

Gerold Feuer in 2008, via Upstate

The journal Blood has retracted a 2010 paper over the objections of most of its authors, two of whom were found by their university to have used “fraudulent methods” to obtain the data.

We first reported on the case of Gerold Feuer last fall. The State University of New York (SUNY) Upstate Medical Center in Syracuse fired Feuer in 2010 after determining that he had misused state funds to enrich a company he had founded, HuMurine. A court agreed with many of the university’s claims, but ordered his reinstatement in 2012.

Meanwhile, as we noted last fall: Read the rest of this entry »

About these ads

Contaminated cells force retraction of Blood paper

with 6 comments

blood414Blood has an interesting retraction of a 2011 paper on what a group of authors claimed was a new cell line — but which proved, apparently, to be a chimera.

The article, “Oxygen-regulated expression of the erythropoietin gene in the human renal cell line REPC,” came from a team at Universität Duisburg-Essen, in Germany, and has been cited 21 times, according to Thomson Scientific’s Web of Knowledge. Here’s the abstract: Read the rest of this entry »

Blood retracts two red cell illustrations that “could have misled” readers

with 7 comments

blood cover214Blood has retracted two 2013 illustrations of red cells by researchers from South Africa and the United States because, somewhat confusingly, they didn’t conform to the journal’s criteria for publishing such material.

Here’s the notice for one of the images, “Red blood cell and platelet interactions in healthy females during early and late pregnancy, as well as postpartum”: Read the rest of this entry »

Retraction appears for stem cell researcher found to have used funds for his company’s gain

with 7 comments

Feuer_detail

Gerold Feuer in 2008, via Upstate

A stem cell journal is retracting a paper by Gerold Feuer, a researcher at the State University of New York (SUNY) Upstate Medical Center in Syracuse who was also found to have misused grants.

The Feuer story is complicated. Heralded in 2008 for landing $6.2 million in grants from the New York Stem Cell Board, Feuer was suspended in October 2010 while the university investigated allegations he had misused funds, specifically to funnel state dollars to HuMurine, a company he founded in 2008. In December 2010, Upstate said they had found evidence he had committed 53 acts of financial misconduct, and dismissed him.

From an August 2012 court ruling on a case Feuer brought to fight that dismissal: Read the rest of this entry »

Two Expressions of Concern in Blood for MD Anderson’s Aggarwal, who has threatened to sue Retraction Watch

with 34 comments

aggarwalBharat Aggarwal, the MD Anderson researcher who has threatened to sue us while under investigation by his institution for alleged misconduct, now has two Expressions of Concern in addition to two corrections and two unexplained withdrawals.

Both of the papers were published in Blood. The Expression of Concern for “Gambogic acid, a novel ligand for transferrin receptor, potentiates TNF-induced apoptosis through modulation of the nuclear factor-κB signaling pathway,” reads: Read the rest of this entry »

ORI rules in longstanding University of Washington misconduct case

with 13 comments

andrew_aprikyan

Andrew Aprikyan

A case of alleged misconduct at the University of Washington in Seattle may finally be over. The Office of Research Integrity released its findings following an investigation into the work of Andrew Aprikyan, a former hematology researcher at the university.

The Aprikyan case has dragged on for a decade. In 2010, the university fired the scientist after a court denied his appeals based on allegations that they had denied him due process. As the Seattle Times reported at the timeRead the rest of this entry »

Written by Ivan Oransky

April 8, 2013 at 1:38 pm

Kenji Okajima retraction count grows to five

with 3 comments

Kenji Okajima

Kenji Okajima

We’ve been following the case of Kenji Okajima, a professor at Nagoya City University in Japan who was suspended for six months following an investigation into work in his lab. Bits of the story — including at least one other university investigation, and scrutiny of Okajima’s colleagues, one of whom was fired — have been dribbling out for almost two years since a retraction notice in the Journal of Neuroscience.

In all, it looks as Nagoya found evidence of misconduct in 19 papers. The Journal of Neuroscience retraction appeared in 2011, and another showed up in the Journal of Immunology last year. Now there are three more: One in Translational Research and two in Blood.

Here’s the notice from Translational Research: Read the rest of this entry »

“Redundant in principle”: Blood retracts paper built on double-dipping of data by co-author

with one comment

blood coverBlood has retracted a 2012 paper by a pair of Swedish authors, one of whom appears to have misappropriated data from his mentor.

The article, titled “Microparticles are the basic storage units for different proteins in platelet granules,” appeared online in July 2012 and was written by Chi Zhang and Yang Yang, of the Royal Institute of Technology in Stockholm.

But as the retraction notice explains, there was a problem:

Read the rest of this entry »

ORI finds Harvard stem cell lab post-doc Mayack manipulated images

with 14 comments

courtesy Nature

Shane Mayack, a former post-doc in Harvard lab of Amy Wagers, a rising star in the stem cell field, has been sanctioned by the Office of Research Integrity for misconduct.

Mayack, who has defended her actions on this blog as honest error — albeit sloppiness — and has not admitted to wrongdoing, must undergo supervision if she receives any federal grant funding over the next three years, under the voluntary agreement.

Here’s the notice, which appeared in the Federal Register this week (and which the Boston Globe was first to report): Read the rest of this entry »

A Wnt-er’s tale: Blood pulls second signaling paper from Spanish scientists over image fakery

with 11 comments

Blood has pulled a paper 2007 paper from a group of Spanish researchers, one of whom appears to have been manipulating images.

The group’s work became the focus of expressions of concern from the Journal of Clinical Oncology this spring and in 2010.

The article, “Epigenetic regulation of Wnt-signaling pathway in acute lymphoblastic leukemia,” purported to show “a role of abnormal Wnt signaling in ALL and establish a group of patients with a significantly worse prognosis (methylated group)” and earned a commentary on the significance of the findings.

But as the notice explains, the first author lifted and manipulated a figure from a previously published article: Read the rest of this entry »

Written by amarcus41

August 28, 2012 at 9:30 am

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 33,697 other followers