Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘psychiatry’ Category

Child psychiatrist flagged for misconduct loses two more papers

without comments

Mani PavuluriA child psychiatrist has lost two papers after an institutional investigation concluded that she intentionally misrepresented children’s medication history in her research.

In November 2015, we reported on a retraction for Mani Pavuluri in the Journal of Psychiatry & Neuroscience following a probe at the University of Illinois at Chicago, her institution, which concluded that there was a “preponderance of evidence” that Pavuluri had committed misconduct. 

After an “unanticipated event” took place during a study, three studies by Pavuluri were halted and a letter was sent out to 350 research subjects, informing them of errors in the work. At the time, the Illinois spokesperson noted that Pavuluri — who, according to her LinkedIn page, is a Distinguished Fellow of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry — was also asked to retract two 2013 studies in the Journal of Affective Disorders. Those papers have now been retracted, noting that Pavuluri “intentionally and knowingly” misrepresented children’s medication history.

Here’s the retraction notice for “Deficits in emotion recognition in pediatric bipolar disorder: The mediating effects of irritability:” Read the rest of this entry »

Oh, well — “love hormone” doesn’t reduce psychiatric symptoms, say researchers in request to retract

with 5 comments

psychiatry-research

It turns out, snorting the so-called “love hormone” may not help reduce psychiatric symptoms such as depression and anxiety.

At least, that’s the conclusion the authors of a 2015 meta-analysis, which initially found intranasal doses of oxytocin could reduce psychiatric symptoms, have now reached. After a pair of graduate students pointed out flaws in the paper, the authors realized they’d made some significant errors, and oxytocin shows no more benefit than placebo.

First author Stefan Hofmann from Boston University in Massachusetts explains further in a lengthy letter he sent to Psychiatry Research, which he passed on to us: Read the rest of this entry »

Authors retract two papers on shock therapy, citing language barriers

without comments

the-journal-of-ectAn electroconvulsive therapy (ECT) journal has retracted two 2016 papers after uncovering problems in the data analyses, which the author says were due to language barriers.

Interestingly, two authors of the newly retracted papers — Yu-Tao Xiang from the University of Macau in China and Gabor Ungvari from the University of Western Australia — also recently co-authored another paper on an entirely different topic that has received a lengthy correction. That paper — on the use of organs from executed prisoners in China — raised controversy for allegedly reporting a “sanitized” account of the practice. The correction notice, in the Journal of Medical Ethics, was accompanied by a critics’ rebuttal to the paper.

According to Xiang, the newly retracted papers in The Journal of ECT — which examined the efficacy of ECT in treating schizophrenia — were pulled due to “genuine errors” resulting from differences in language. All the authors agree with the retraction, Xiang noted. 

Xiang told us: Read the rest of this entry »

Sting operation forces predatory publisher to pull paper

with 4 comments

Medical Archives

Sometimes, the best way to expose a problem with the publishing process is to put it to a test — perhaps by performing a Sokal-style hoax, or submitting a paper with obvious flaws.

In 2014, that’s just what a researcher in Kosovo did. Suspicious that a journal wasn’t doing a thorough job of vetting submissions, she decided to send them an article of hers that had already appeared in another journal. Her thinking was that any journal with an honest and thorough peer review process would hesitate to publish the work. But this journal didn’t — at least at first. Though they retracted the paper this summer, it took a few twists and turns to get there.

The researcher wasn’t the only one wary of the journal — it’s on Jeffrey Beall’s list of “potential, possible, or probable” predatory publishers. Appropriately, Beall recounts the story of her sting operation on his blog. Here’s how it all went down:

Read the rest of this entry »

Is the bulk of fMRI data questionable?

with 3 comments

Anders Eklund

Anders Eklund, via Linköping University

Last week, a study brought into question years of research conducted using the neuroimaging technique functional magnetic resonance imaging (fMRI). The new paper, published in PNAS, particularly raised eyebrows for suggesting that the rates of false positives in studies using fMRI could be up to 70%, which may affect many of the approximately 40,000 studies in academic literature that have so far used the technique. We spoke to the Anders Eklund, from Linköping University in Sweden, who was the first author of the study. Read the rest of this entry »

Written by Dalmeet Singh Chawla

July 12th, 2016 at 9:30 am

JAMA authors retract (and replace) paper about moves and kids’ mental health

with 4 comments

JAMAJAMA authors have retracted — and replaced — a 2014 paper about the mental health effects of household moves on kids, after they found errors while completing an additional analysis.

The original paper concluded that in “families who moved out of high-poverty neighborhoods, boys experienced an increase and girls a decrease in rates of depression and conduct disorder,” according to a press release issued by the journal along with the paper (which also got some press attention from Reuters). But part of that conclusion is wrong.

The authors write in a notice for “Associations of Housing Mobility Interventions for Children in High-Poverty Neighborhoods With Subsequent Mental Disorders During Adolescence” that:

Read the rest of this entry »

Conservative political beliefs not linked to psychotic traits, as study claimed

with 21 comments

American Journal of Political Science

Researchers have fixed a number of papers after mistakenly reporting that people who hold conservative political beliefs are more likely to exhibit traits associated with psychoticism, such as authoritarianism and tough-mindedness.

As one of the notices specifies, now it appears that liberal political beliefs are linked with psychoticism. That paper also swapped ideologies when reporting on people higher in neuroticism and social desirability (falsely claiming that you have socially desirable qualities); the original paper said those traits are linked with liberal beliefs, but they are more common among people with conservative values.

We’re not clear how much the corrections should inform our thinking about politics and personality traits, however, because it’s not clear from the paper how strongly those two are linked. The authors claim that the strength of the links are not important, as they do not affect the main conclusions of the papers — although some personality traits appear to correlate with political beliefs, one doesn’t cause the other, nor vice versa.

In total, three papers have been corrected by authors, and a correction has been submitted on one more.

We’ll start with an erratum that explains the backstory of the error in detail. It appears on “Correlation not Causation: The Relationship between Personality Traits and Political Ideologies,” published by the American Journal of Political Science: Read the rest of this entry »

PLOS ONE republishes removed chronic fatigue syndrome data

with one comment

PLOS OnePLOS ONE has republished data that were abruptly removed two weeks ago after the authors expressed concerns they did not have permission to release them.

The dataset — de-identified information from people with chronic fatigue syndrome — was removed May 18, noting it was “published in error.” But this week, the journal republished the dataset, saying the authors’ university had been consulted, and the dataset could be released.

This paper has drawn scrutiny for its similarities to a controversial “PACE” trial of chronic fatigue syndrome.

Here’s the second correction notice for “Therapist Effects and the Impact of Early Therapeutic Alliance on Symptomatic Outcome in Chronic Fatigue Syndrome,” released June 1:

Read the rest of this entry »

Written by Alison McCook

June 3rd, 2016 at 11:30 am

PLOS editors discussing authors’ decision to remove chronic fatigue syndrome data

with 15 comments

After PLOS ONE allowed authors to remove a dataset from a paper on chronic fatigue syndrome, the editors are now “discussing the matter” with the researchers, given the journal’s requirements about data availability.

As Leonid Schneider reported earlier today, the 2015 paper was corrected May 18 to remove an entire dataset; the authors note that they were not allowed to publish anonymized patient data, but can release it to researchers upon request. The journal, however, requires that authors make their data fully available.

Here’s the correction notice: Read the rest of this entry »

Written by Alison McCook

May 20th, 2016 at 3:45 pm

Authors retract, replace highly cited JAMA Psych paper for “pervasive errors”

with 6 comments

JAMA PsychiatryAuthors have retracted a highly cited JAMA Psychiatry study about depression after failing to account for some patient recoveries, among other mistakes.

It’s a somewhat unusual notice — it explains that the paper has been retracted and replaced with a new, corrected version.

The study, which included 452 adults with major depressive disorder, concluded that cognitive therapy plus medication works better to treat depression than pills alone. But after it was published, a reader pointed out that some of the numbers in a table were incorrect. The authors reviewed the data and redid their analysis, and discovered “a number of pervasive errors.”

The notice (termed “notice of retraction and replacement”) explains the consequences of those errors:

Read the rest of this entry »