Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘norway’ Category

Caught Our Notice: To know if someone’s been vaccinated, just asking isn’t enough

with one comment

Via Wikimedia

Title: Hepatitis B Virus Infection in Preconception Period Among Women of Reproductive Age in Rural China – A Nationwide Study

What Caught Our Attention: When researchers set out to study hepatitis B among women in rural China, and they wanted to know if the women had been vaccinated against the virus, they simply asked them. While that can sometimes be useful, apparently it was a mistake in this case, as the reliance on patient memory injected too much doubt into these findings.  Read the rest of this entry »

Authors retract paper lacking approval to study asthma in athletes

without comments

british-journal-of-sports-medicineThe authors of a 2014 study about asthma in Norwegian athletes have retracted it after realizing they hadn’t obtained proper approval from an ethical committee.

The study’s first and corresponding author of the study in the British Journal of Sports MedicineJulie Stang from the Norwegian School of Sports Sciences in Oslo — told us the authors had struggled to obtain ethical approval for the research, but believed the issue had been resolved.

However, earlier this year, a member of an ethical committee wrote an article in the Norwegian press about his concerns regarding the study, which tested the effects of three drugs on top athletes’ breathing. In it, he said the Regional Committees for medical and health professional research ethics (REC) had not approved the study, as members were concerned the presumably healthy athletes were being exposed to drugs used to treat asthma, which could enhance their performance. 

Stang has denied that the study had anything to do with boosting athletic performance.

Stein Evensen, the committee member who wrote the article, declined to comment beyond the published text. So we’ve gotten the kronikk article translated from Norwegian using One Hour Translation. It reads: Read the rest of this entry »

Structural biology corrections highlight best of the scientific process

with 4 comments

Nature_latest-coverIf you need evidence of the value of transparency in science, check out a pair of recent corrections in the structural biology literature.

This past August, researchers led by Qiu-Xing Jiang at the University of Texas Southwestern Medical Center corrected their study, first published in February 2014 in eLife, of prion-like protein aggregates called MAVS filaments, to which they had ascribed the incorrect “helical symmetry.” In March, Richard Blumberg of Harvard Medical School, and colleagues corrected their 2014 Nature study of a protein complex called CEACAM1/TIM-3, whose structure they had attempted to solve using x-ray crystallography.

In both cases, external researchers were able to download and reanalyze the authors’ own data from public data repositories, making it quickly apparent what had gone wrong and how it needed to be fixed — highlighting the very best of a scientific process that is supposed to be self-correcting and collaborative. Read the rest of this entry »

Authors lied about ethics approval for study on obesity, depression

with 4 comments

cover (1)

Obesity has retracted a study that suggested overweight people may be less depressed than their slimmer counterparts in cultures where fat isn’t stigmatized, after realizing the authors lied about having ethical approval to conduct the research.

The authors claimed their research protocol had been approved by Norwegian and Bangladeshi ethical committees, but, according to the retraction note, part of the study “was conducted without the required approval of the university ethics board.” The journal’s managing editor told us that there is no evidence that there was harm to the study subjects.

Here’s more from the retraction note for “In Bangladesh, overweight individuals have fewer symptoms of depression than nonoverweight individuals:”

Read the rest of this entry »

Correction changes results about genetics of neurological disorder

with 4 comments

Screen Shot 2015-11-30 at 1.04.13 PM

A paper on the genetics underlying a common neurological disorder has issued a correction that influences the results of the paper.

Genetic Diagnosis of Charcot-Marie-Tooth Disease in a Population by Next-Generation Sequencing” was published in BioMed Research International, and looked at 81 families with the disease. The researchers identified mutations that might be connected to the disease. The problem, says the correction note, is that the authors classified a couple variants in one patient’s genes as “likely pathogenic,” when their true nature was less clear.

The correction explains the new numbers:

Read the rest of this entry »

Written by Shannon Palus

December 3rd, 2015 at 11:30 am

PubPeer strikes again: Leukemia paper retracted for image duplications

with 4 comments

bbaIn July, a PubPeer commenter called out a paper in Biochimica et Biophysica Acta for image duplication; by September, the paper was retracted for the exact reason detailed in the anonymous comment.

Here’s the notice for “Effect of ST3GAL 4 and FUT 7 on sialyl Lewis X synthesis and multidrug resistance in human acute myeloid leukemia,” a paper initially published in June: Read the rest of this entry »

Patient mix-up sinks prenatal supplement paper

with one comment

This one seems like an honest mistake: a paper on dietary supplements during pregnancy has been retracted based on an error in data recording.

In the BMC Pregnancy & Childbirth paper, “Folic acid supplementation, dietary folate intake during pregnancy and risk for spontaneous preterm delivery: a prospective observational cohort study,” women for whom the researchers had no data on folic acid supplementation were classified as taking no supplements. Despite the error, the authors claim the overall conclusion remains the same: taking folic acid supplements didn’t protect women from preterm deliveries.

Here’s the retraction notice: Read the rest of this entry »

When 1 equals 2, the result is a retraction

with 4 comments

bmcrnA group of psychiatric researchers in Norway has lost their 2013 paper in BMC Research Notes on the effects of antipsychotic medications on the brain after discovering that they’d botched their imaging analyses.

The article, “Does changing from a first generation antipsychotic (perphenazin) to a second generation antipsychotic (risperidone) alter brain activation and motor activity? A case report,” came from a trio of scientists at the University of Bergen and Haukeland University Hospital, also in Bergen. According to the abstract of the paper, which was published last May:

Read the rest of this entry »

Radioactive fish study retracted for “significant and extensive” corrections

with 2 comments

The authors of a study estimating how much radioactive material from two sunken Russian submarines is taken up by fish in the Barents Sea have retracted it, citing the need for “significant and extensive” corrections.

Here’s the notice, from Environmental Pollution: Read the rest of this entry »

Written by Ivan Oransky

October 16th, 2012 at 11:54 am

Psychologists take a gamble on using data about risky behavior, and are forced to retract a paper

with one comment

When the first sentence of a science paper reads like this, you might think you’re in for quite a ride:

Jumping out of an airplane may seem like a crazy and scary thing to do, but for a skydiver it is a fun and exciting experience.

Unfortunately for the authors of an earlier version of that paper comparing gamblers and skydivers, published in 2011 in the Scandinavian Journal of Psychology, the ride was short-lived, according to a retraction notice just published: Read the rest of this entry »

Written by Ivan Oransky

June 4th, 2012 at 9:30 am