Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘finland retractions’ Category

Sparks fly in Finland over misconduct investigation

without comments

JEMResearchers in Finland are criticizing an investigation by VTT Technical Research Centre into one of its scientists.

The investigation followed allegations about the VTT’s plasma and serum metabolomics (QBIX) group, previously led by Matej Orešič (who is now based at the Steno Diabetes Center in Gentofte, Denmark) and Tuulia Hyötyläinen. Kai Simons, who conducted an earlier investigation of the group, and the Chancellor Emeritus at the University of Helsinki, have criticized VTT, saying it cut corners in its investigation.

VTT found no evidence of data tampering or falsification in a 2008 paper co-authored by Orešič in the Journal of Experimental Medicine, but said the paper — which has not been corrected or retracted — included some “exaggerated conclusions.” In turn, Orešič and Hyötyläinen filed a complaint for “an alleged violation of good scientific practice” by Simons during the initial investigation. Read the rest of this entry »

Written by Dalmeet Singh Chawla

February 9th, 2016 at 2:45 pm

Author added to paper after investigation at University of Helsinki

with 2 comments

CoverIssueAn author has been added to a biochemistry paper following an investigation by the University of Helsinki.

Karen Sabatini, currently a biochemist at the University of San Diego, was erroneously left off the author list of a paper published in 2010 in Soft Matter. She apparently left Helsinki in 2010.

The circumstances may be unclear, but one thing we do know: authorship issues often take down papers entirely. Since this just warranted a correction, the mistake could have just been an oversight, rather than pointing to a larger issue.

Here’s the note for “Formation of lipid/peptide tubules by IAPP and temporin B on supported lipid membranes:”

Read the rest of this entry »

Written by Shannon Palus

December 22nd, 2015 at 9:30 am

Predatory journals published 400,000 papers in 2014: Report

with 16 comments

BMC medicineThe number of so-called “predatory” open-access journals that allegedly sidestep publishing standards in order to make money off of article processing charges has dramatically expanded in recent years, and three-quarters of authors are based in either Asia or Africa, according to a new analysis from BMC Medicine.*

The number of articles published by predatory journals spiked from 53,000 in 2010 to around 420,000 in 2014, appearing in 8,000 active journals. By comparison, some 1.4-2 million papers are indexed in PubMed and similar vetted databases every year.

These types of papers have become a major problem, according to Jeffrey Beall, a librarian at the University of Colorado Denver who studies the phenomenon: Read the rest of this entry »

Written by Alison McCook

September 30th, 2015 at 8:00 pm

Which countries have the most retractions, for which reasons?

with 16 comments

jmlaOne of the questions we often get — but are careful to answer with some version of “we don’t know because we don’t have a denominator” — is how retraction rates vary by scientific field and country. We’ve noticed that the reasons for retraction seem to vary among countries, but didn’t really have the data. A new paper in the Journal of the Medical Library Association by Kathleen Amos takes a good step toward figuring the country part out.

Amos looked at PubMed-indexed retractions from 2008 to 2012. Here’s what she found: Read the rest of this entry »

Written by Ivan Oransky

May 15th, 2014 at 11:42 am

Cell update: Co-corresponding author let go from Belgian university; retraction notice language changed

with 29 comments

cell november 2013We’ve learned more about the circumstances behind a Cell retraction that we covered last week.

First, one of the two corresponding authors left the institution where he most recently worked. Belgium’s VIB Ghent told us that Pankaj Dhonukshe was no longer employed there and said: Read the rest of this entry »

Authors retract Cell paper amid ongoing investigation

with 23 comments

cell november 2013The authors of a 2012 paper in Cell have retracted it after discovering “serious issues with several figures.”

Here’s the notice for “A PLETHORA-Auxin Transcription Module Controls Cell Division Plane Rotation through MAP65 and CLASP:” Read the rest of this entry »

Proteomics paper retracted for plagiarized figure of mysterious origin

with 8 comments

proteomicsThe journal Proteomics has retracted a paper for a plagiarized figure — but how the authors came to possess the image in the first place remains a mystery.

Here’s the notice: Read the rest of this entry »

Allergy researchers lose second paper over “severe problems” with data

without comments

Last spring, we reported on the retraction in Clinical and Translational Allergy of a 2011 paper by researchers in Egypt and Finland after “severe problems in the data set” were uncovered. The notice cited an earlier study, from 2009, in Acta Paediatrica, that formed the basis for the subsequent trial.

At the time, the Acta Paediatrica paper still stood. No longer: Read the rest of this entry »

Paper linking vitamin C and reduced asthma retracted after authors find “severe” problems with data

without comments

It’s never a good sign when a paper has “severe” problems with its data. But when even the researchers are at a loss to explain how those problems made their way into the manuscript, well, that’s downright alarming.

Consider: The journal Clinical and Translational Allergy has retracted a 2011 article by researchers from Egypt and Finland, who have been studying the effects of vitamin C on childhood asthma. In a previous article, published in 2009 in Acta Paediatrica, members of the team reported that Read the rest of this entry »

After Luxembourg firing, U. Eastern Finland reportedly looking into Carlberg, too

without comments

The news isn’t getting any better for Carsten Carlberg. Earlier this month, Carlberg received a pink slip from the University of Luxembourg in the wake of a data fraud scandal involving a former student named Tatjana Degenhardt. As we wrote last November, journals retracted two of Carlberg’s papers after Degenhardt was found to have fabricated data. Although Degenhardt worked at the University of Kuopio (now the University of Eastern Finland), and Carlberg was not accused of wrongdoing, officials in Luxembourg decided that the mess threatened the public image of their fledgling institution and fired him.

We’d assumed that the University of Eastern Finland considered the matter finished, and that what happened in the Grand Duchy would stay in the Grand Duchy. But we were wrong. Read the rest of this entry »