Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘cell press’ Category

Former NIH postdoc doctored data

with 4 comments

ori-logoA genetics researcher included falsified data in two published papers, according to a report by the U.S. Office of Research Integrity (ORI) released today.

At the time of the misconduct, Andrew Cullinane was a postdoctoral fellow in the Medical Genetics Branch at the National Human Genome Research Institute (NHGRI). According to his LinkedIn page, he is now an assistant professor at Howard University in Washington D.C. The university’s College of Medicine lists him as an assistant professor in the Basic Sciences/Anatomy department.

As today’s notice in the Federal Register reports, Cullinane Read the rest of this entry »

Beleaguered plant scientist with 22 corrections avoids 3 more

without comments

CellCell will not be issuing corrections for three papers co-authored by prominent plant biologist Olivier Voinnet, after readers on PubPeer raised questions about some of the images. 

The news may be a welcome relief for Voinnet, based at ETH Zurich in Switzerland, who has recently issued 22 corrections and seven retractions. Ongoing questions about his work have also earned him a three-year funding ban, and caused the European Molecular Biology Organization to revoke an award.

On July 28, Cell published editorial notes for all three papers, which have been collectively cited more than 1000 times (also reported by Leonid Schneider). The notes say that the journal will take “no further action,” noting that the authors of the papers informed Cell of the problems with figures, which do not appear to compromise the papers’ overall validity.  

Here’s the first editorial notefor a 1998 paper: Read the rest of this entry »

Written by Dalmeet Singh Chawla

August 9th, 2016 at 9:30 am

Cell Press dismisses fraud allegations in high-profile genetics papers

with 8 comments

Screen Shot 2016-08-03 at 18.54.35Cell Press has dismissed accusations of image manipulation in two well-cited papers. 

In June 2015, we reported that the publisher was investigating anonymous allegations of more than a dozen instances of manipulation of images in the papers published in Cell and Molecular Cell in 1999 and 2001, respectively. 

After assessing the original high-resolution versions of images from the laboratory notebook of Maria Pia Cosma, the first author of both papers, the journals have not found enough evidence to determine that fraud had occurred. 

Here’s the editorial note, issued last week for both papers (and also reported by Leonid Schneider): Read the rest of this entry »

Written by Dalmeet Singh Chawla

August 8th, 2016 at 9:30 am

“We were completely shocked:” Plant biologists issue mega-correction

with 2 comments

Plant Cell cover

Plant biologists have issued a major correction (what we dub “mega“) after realizing a significant mistake in their experiment.

The 2014 paper shows that a protein known as RAP plays a key role in chloroplast biogenesis. But as Ludwig Maximilians University-based authors Alexandra-Viola Bohne and Laura Kleinknecht continued to do their research, they found an error in the design of primers they used to synthesize the RNA for their experiments — and told us they are concerned other researchers could run into the same problem.

Although the authors considered retracting the paper, since its main conclusion was unaffected, they issued a correction notice, published in April in Plant Cell:

Read the rest of this entry »

Authors pull Mol Cell paper for “inappropriate manipulation” of data

with 17 comments

Molecular CellThe authors of a Molecular Cell paper have retracted it due to issues with multiple figures — including one with evidence of “intentional misconduct.”

According to the authors’ institution, IMIM in Barcelona, all co-authors are aware of the retraction. The penultimate author — Antonio García de Herrerosretracted three papers in May from the Journal of Biological Chemistry for reusing images to represent different experiments, and recently corrected multiple figures in a Journal of Cell Science paper over “possible duplications and/or splices.”

Here’s the newest retraction notice: Read the rest of this entry »

Written by Dalmeet Singh Chawla

June 29th, 2016 at 9:30 am

Authors reused images in three papers, concludes journal probe

with 12 comments

JBCBiologists are retracting three papers after the journal concluded they contain reused images, designed to represent different experiments. The authors stand by the conclusions, some of which they say have been “extensively validated.”

The Journal of Biological Chemistry used image analysis software to evaluate the images, first published at least a decade ago. Unfortunately, the raw data behind the problematic images were not available. The authors have also corrected a fourth paper in another journal, and wrote on PubPeer that they are working with journals to address concerns in three more.

The papers share two authors: Mireia Duñach at the Autonomous University of Barcelona, and Antonio García de Herreros at the Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques. A representative of the Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques told us it is looking into Garcia de Herreros’s work.

We’ll start with “β-Catenin N- and C-terminal tails modulate the coordinated binding of adherens junction proteins to β-catenin,” which has been cited 45 times since it was published in 2002, according to Thomson Reuters Web of Science. The retraction notice says:

Read the rest of this entry »

Grad student who confessed to falsifying data barred from government funding

with one comment

ori-logoNearly five months after a graduate student at the Albert Einstein College of Medicine spontaneously confessed to cooking data, the U.S. Office of Research Integrity (ORI) said today that she has agreed to exclude herself from receiving government funding for three years.

According to the ORI, Meredyth Forbes: Read the rest of this entry »

Authors retract non-reproducible Cell paper

without comments

CellAuthors have retracted a paper from Cell after they were unable to reproduce data in two figures, compromising their confidence in some of the findings.

The authors revisited their experiments after another lab was unable to replicate their data, about proteins that may play a role in lung cancer.

The first author told Nature News in 2013 that the paper may have helped her secure her current position at the Novartis Institutes for Biomedical Research in Massachusetts.

Pulling “Cytohesins are cytoplasmic ErbB receptor activators” appears to be a case of doing the right thing, given the detailed retraction notice:

Read the rest of this entry »

Einstein grad student admits cooking data, settles with Office of Research Integrity

with 15 comments

Screen Shot 2016-04-27 at 1.05.49 PMOne Friday in January, graduate student Meredyth Forbes was reviewing material for her dissertation with her mentor when she decided to make a confession.

She “burst out with a statement that some of the data was fabricated,” said Edward Burns, research integrity officer at the Albert Einstein College of Medicine, where Forbes worked. It was, Burns told Retraction Watch: Read the rest of this entry »

Cell Press flags two papers after author confesses to fraud

with 3 comments

Screen Shot 2016-04-11 at 8.45.56 PMNormally, when we see disputes over fraud allegations, it’s one author accusing another — but an unusual case at Cell has recently crossed our desk.

The journal has flagged a paper after an author confessed to committing fraud himself — but the corresponding author is disputing that confession, citing concerns about the confessor’s “motives and credibility.”

Independent labs are repeating the experiments to determine if the third author on the paper did, as he so claims, manipulate experiments. In the meantime, Cell and Molecular Cell have issued expressions of concern (EOCs) for two papers on which Yao-Yun Liang was a co-author. The notices cite an inquiry at Baylor College of Medicine, where the work was done, which was inconclusive, and recommended the journals take no action about the papers.

The EOCs are pretty much the same (both journals are published by Cell Press). Here’s the EOC that appears on “PPM1A functions as a Smad phosphatase to terminate TGFbeta signaling,” published in 2006 by Cell and cited 251 times, according to Thomson Reuters Web of Science:

Read the rest of this entry »