Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘the netherlands’ Category

We’ll tell you later, says ophthalmology journal about retracted paper

with 6 comments

EurOpthRevThe European Ophthalmic Review has retracted a 2014 article about the macular degeneration drug aflibercept without any explanation.

Here’s the retraction notice, such as it is:

Read the rest of this entry »

Yet another investigation casts doubt on Förster’s findings; he responds with “outrage”

with 20 comments

Jens Förster

Jens Förster

A new group of experts is suggesting there’s something fishy in the body of work of social psychologist Jens Förster.

The University of Amsterdam, Förster’s former employer, commissioned three statistical experts to examine his publication record, looking for signs that the data are not authentic.

Well, they found some signs:

Read the rest of this entry »

Written by Alison McCook

June 3rd, 2015 at 10:05 am

Beleaguered Förster turns down prestigious professorship, citing personal toll

with 24 comments

forster-j-a1

Jens Förster

Jens Förster, a social scientist accused of research misconduct, has turned down a highly coveted — and well-endowed — professorship from the Alexander von Humboldt Foundation.

Foster explained his decision to decline the 5 million Euro award in a post on his personal website: Read the rest of this entry »

Written by amarcus41

April 20th, 2015 at 11:07 am

Cancer Cell issues big correction over “incorrectly cropped” figures, other issues

with 3 comments

cancer cell A 2014 Cancer Cell paper became the subject of an erratum in January 2015, shortly after PubPeer members began criticizing the data. However, many issues brought up by commenters weren’t addressed in the correction notice, including a figure that might be two experiments spliced together to look like one.

The paper, led by Guido Franzoso at Imperial College London, claims that a new cancer drug called DTP3 kills myeloma cells “without causing any toxic side effects,” according to a press release from the school. Guido Franzoso is the founder of Kesios Therapeutics, a drug company which is set to begin clinical trials on DTP3.

The correction indicates that Western blots were cropped badly, which omitted several panels discussed in the text, while an “extra time point” was included accidentally. An antibody was also omitted from the description of the procedure.

PubPeer commenters have noticed additional issues, such as a criticism of figure 3D, which were not included or changed in this correction.

Here’s the correction for “Cancer-Selective Targeting of the NF-κB Survival Pathway with GADD45β/MKK7 Inhibitors”: Read the rest of this entry »

University finds Dutch economist guilty of misconduct; he responds

with 26 comments

Peter Nijkamp

The Free University of Amsterdam found Peter Nijkamp, one of the nation’s leading economists who has lost several papers for self-plagiarism, has been found guilty of “questionable research practices,” according to the newly released results of an investigation.

Nijkamp has published a strongly worded criticism of the report (at least according to Google Translate, since his writing is in Dutch).

According to independent student publication Ad Valvas, the commission, led by Jaap Zwemmer, a professor emeritus at the University of Amsterdam, found Nijkamp was guilty of “questionable research practices.” University rector Frank van der Duyn Schouten, on the other hand, said in an official statement that there was “insufficient basis” to claim questionable research practices for each article.

Read the rest of this entry »

Written by Cat Ferguson

March 20th, 2015 at 11:30 am

After 25 years, AIDS fraud comes back swinging

without comments

Screen Shot 2015-01-30 at 5.20.32 PMHenk Buck, a Dutch chemist who once claimed he could cure AIDS, is back, publishing a long explanation of why he was right all along in a journal by what Jeffrey Beall calls a possible predatory publisher.

Buck spent a few months in 1990 as a hero. In April of that year, he and his team published a paper in Science that claimed they could prevent HIV from infecting human cells. Buck went on a press blitz, appearing on TV and the radio claiming that there would be a treatment for AIDS “in a few years,” according to an 1991 comment published in Science

Like many things that sound too good to be true, the AIDS cure was a fraud. Read the rest of this entry »

Written by Cat Ferguson

February 3rd, 2015 at 11:30 am

Authors issue a model retraction for mistaken bacterial identity

with 3 comments

jcmA group in the Netherlands has retracted a case study on the diarrheal pathogen Campylobacter jejuni, commonly found in animal feces, after repeated tests showed the bacteria was actually C. fetus, which also causes spontaneous abortion in cows and sheep.

The 46-year-old man who had previously had an aortic valve replacement came to the doctors with endocarditis, an inflammation of the heart. Initial tests showed that it was due to a C. jejuni infection, which often lives in chickens, wombats, kangaroos, and sheep.

Only a few cases of endocarditis caused by C. jejuni had ever been reported. Unfortunately, a thorough followup made it clear that a different pathogen was at play. Let’s consider this retraction a model for all others in its clarity and thoroughness.

Take it away, notice for “Aortic Homograft Endocarditis Caused by Campylobacter jejuni“: Read the rest of this entry »

Second retraction appears for Mart Bax

with 2 comments

ethnosRetired Dutch anthropologist Mart Bax made a career out of making up papers, many of them on the Bosnian genocide.

He retired from the Free University in Amsterdam in 2002. It wasn’t until 2013 that the university published a report indicating that Bax never published 61 of the papers he listed on his CV, and many of the real articles were based on fabricated data.

Publisher Taylor and Francis retracted one of Bax’s papers from Ethnic and Racial Studies in April. Now they’re retracting a second, from Ethnos, using almost identical language.

Here’s the notice: Read the rest of this entry »

Written by Cat Ferguson

December 29th, 2014 at 11:30 am

Researchers retract paper for which first author won an award — but won’t sign notice

with 6 comments

Bernasconi_Premio_Roche2012_small

Riccardo Bernasconi

Most of the authors of two Molecular Cell papers have retracted them after becoming aware of inappropriate image manipulation by the first author of both — who refused to sign the notices.

One of the papers, “Role of the SEL1L:LC3-I Complex as an ERAD Tuning Receptor in the Mammalian ER,” earned first author Riccardo Bernasconi, who successfully defended his PhD in 2010, the STSBC-Roche Diagnostics award in 2012. Here’s the notice for that paper: Read the rest of this entry »

Written by Ivan Oransky

December 22nd, 2014 at 9:30 am

Non-renewable resource: Fuel yanks paper for duplication

with one comment

fuel30420Fuel, an Elsevier title, has pulled an article on coal pollution because the authors took much of the work from an earlier paper of theirs in another journal.

The article, “Co-firing of coal and biomass: Development of a conceptual model for ash formation prediction,” was published in September by a group from Australia and The Netherlands.

According to the notice: Read the rest of this entry »