Fecal transplant paper pulled for “personal issue”

Last month, the Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition pulled an article on fecal transplantation for a reason that, well, doesn’t pass the sniff test.

The paper, by Sonia Michail of Children’s Hospital Los Angeles, appeared online in October 2017 and described a randomized controlled trial of fecal transplants to treat kids with ulcerative colitis. (If you’re interested, here’s an overview of how fecal transplantation works.) The trial, or one awfully like it, is listed on ClinicalTrials.gov, and shows Michail as the lone investigator on the study, which is aiming to gather more than 100 participants.

But the journal retracted the article — which was the subject of a laudatory editorial in the journal pointing readers to the findings — with an entirely opaque statement, saying that the work   

Continue reading Fecal transplant paper pulled for “personal issue”

Hey journals, it is possible to quickly correct the record

Even when a paper is obviously flawed, it can take years for journals to take action. Some never do. But it doesn’t have to be that way.

On April 27, a reader emailed the editors of two journals, noting that each had recently published a paper by the same group of authors that appeared strikingly similar.

Four days later, on May 1, a representative at Medicine, the journal that published the most recent version of the paper, wrote the reader back, saying the paper was going to be retracted.

Continue reading Hey journals, it is possible to quickly correct the record

Caught Our Notice: A paper mistakenly ID’d a patient. Its retraction notice did, too. (Oops!)

What Caught Our Attention: Last year, a journal retracted a paper about a child who developed a rare complication related to the inherited disorder Gaucher Disease, after realizing it had inadvertently identified the child. It wasn’t an immediately obvious mistake — the authors listed the drugs the patient was taking, and in the case of one drug, there was only one child in the world taking it. For anyone in the know, that would make the child’s identity clear.

So retracting the paper makes sense — but publishing a retraction notice that spells out the issue in detail, including the name of the drug and the fact the patient was the only pediatric recipient, did not. So last month, the Journal of Pediatric Hematology/Oncology corrected the retraction notice, removing the name of the drug. (Phew.)

Continue reading Caught Our Notice: A paper mistakenly ID’d a patient. Its retraction notice did, too. (Oops!)

“Youth Guru” loses turkey-neck paper that overlapped with book chapter

Ronald Moy

A prominent cosmetic surgeon and his daughter have lost a 2017 paper on treating men with excessive neck flab — otherwise known as “turkey neck” — because much of the work appears to have duplicated a book chapter he co-authored about the topic.

The first author of the retracted article is Ronald L. Moy, a plastic surgeon to the stars in Beverly Hills, Calif., and a past president of both the American Academy of Dermatology and the American Society of Dermatology. In a 2012 article about area plastic surgeons, LA Confidential Magazine dubbed Moy the “youth guru” and a local leader in the use of “new research and a comprehensive approach to restore a youthful complexion—no cutting required.”

His co-author was his daughter, Lauren Moy, who appears to be working with him in his Rodeo Drive dermatology practice.

Continue reading “Youth Guru” loses turkey-neck paper that overlapped with book chapter

Surgery journal retracts two papers it didn’t mean to publish

The Annals of Surgery has retracted two papers it never intended to publish.

According to journal’s editor, Keith Lillemoe, the papers—published in 2015, two months apart—had undergone full peer review and were rejected, “like 90% of submissions to our journal:”

The decision was clear and the authors were notified.

But somehow, Lillemoe said, “our publishing team mistakenly published the papers and placed them into [e-pub] status totally unbeknownst to the editorial team.”

The authors of one paper told us they were unhappy with how the journal handled the situation.

Lillemoe noted:

Continue reading Surgery journal retracts two papers it didn’t mean to publish

Following uproar, surgery journal retracts paper with male-only pronouns

The Annals of Surgery has retracted a paper that used only male pronouns to describe surgeons following outcry from readers.

The journal plans to replace the article — a recent presidential address of the European Surgical Association — with a new version with more “gender inclusive language.”

The problem, said editor Keith D. Lillemoe, is that the address was delivered in April by previous ESA president Marek Krawczyk in Polish. According to an email Krawczyk sent to ESA leadership, which Lillemoe forwarded to us, Krawczyk says the pronoun “his” can include women in Polish.

Still, Lillemoe told us, the journal believed it needed to quickly retract the paper:

Continue reading Following uproar, surgery journal retracts paper with male-only pronouns

When a tractor stabs a man in the eye, who gets to write up the case report?

A journal has retracted a paper after the university notified the editors that the authors presented the gruesome details of a patient who they didn’t directly treat.

But the paper’s corresponding author disputes that claim, arguing that the first author — a radiologist, who has since passed away, provided a crucial diagnosis in this case. We’ve tried to track down the doctors who lodged a complaint about the paper, alleging they were “actually involved in the original patient treatment,” but have so far been unsuccessful.

The paper describes an unfortunate accident during which a man fell from his tractor and stabbed himself in the eye on part of the machine. Initially, doctors could not locate the eye and “believed it to have been completely destroyed,” and discharged the patient after seven days. One week later he was back, complaining of headaches — and doctors found the eye embedded deep inside the skull, intact.

According to the retraction notice, issued by the Journal of Neuro-Ophthalmology, an investigation by a university in Iran determined the doctors who initially described the case didn’t have the right to do so: Continue reading When a tractor stabs a man in the eye, who gets to write up the case report?

Editors retract paper about anesthesia procedure after investigation uncovers data issues

The editors of an anesthesiology journal have retracted a paper about predicting how patients will respond to a procedure, after the results of an investigation cast doubt on the validity and originality of the work.

According to the retraction notice, the editors became concerned about the validity of the data and conducted an investigation, which found irregularities, “including misrepresentation of results.” Because the authors could not provide adequate evidence to assuage these concerns, the editors decided to retract the paper.

The paper — about which facial muscles best predict if a patient is ready to be intubated — had already been flagged on F1000: A few years ago, two anesthesiologists from Florida commented that they found the article “confusing,” and felt that the authors “did not prove their hypothesis.”

Here’s the retraction notice for “Comparison of four facial muscles, orbicularis oculi, corrugator supercilii, masseter or mylohyoid, as best predictor of good conditions for intubation: A randomised blinded trial,” published in the European Journal of Anaesthesiology in 2013 and cited once: Continue reading Editors retract paper about anesthesia procedure after investigation uncovers data issues

Authors couldn’t find a patient to give consent for case report. Then the patient found the report.

When a group of authors decided to write up a curious case of a 35-year-old woman with a mysterious mass that took 11 years to be diagnosed, they tried repeatedly to contact the patient for her permission. When they couldn’t reach her, they published the paper anyway, removing any identifiable information.

But the report apparently included enough details for the patient to recognize herself — and when she read the paper, she asked the authors to retract it.

That’s the story according to the publisher of the 2016 case study, which recently retracted it with this notice:

Continue reading Authors couldn’t find a patient to give consent for case report. Then the patient found the report.

Authors use same images in two studies — one is retracted, the other flagged by journal

After researchers in China included the same images in two papers published online one month apart, one paper has been retracted, and the other flagged with an expression of concern. 

According to the retraction notice in the International Journal of Molecular Medicine (IJMM), the authors intended that the two different papers offered “different research perspectives.”

Meanwhile, the Chinese Medical Journal — which published the same images one month later — has issued an expression of concern (EOC), noting it “should not be considered as a statement regarding the validity of the work.” Both papers describe how cells regulate blood flow to the retina.

Normally, journals choose to retract the most recent paper containing duplicated images, but in this case, the IJMM paper was published online in February 2016, and the Chinese Medical Journal in March.

Here’s the retraction notice: Continue reading Authors use same images in two studies — one is retracted, the other flagged by journal