Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘brazil’ Category

Authors didn’t generate key brain images, probe finds

with 3 comments

Frontiers in Human NeuroscienceA neuroscience journal has issued a retraction after discovering some of the paper’s integral images didn’t originate from the authors’ labs.

The retraction notice  — for a study about a condition once known as “water on the brain” — cites an investigation by the journal’s publisher, Frontiers, which determined that the figures were not “duly attributed.” The authors say they agree with the retraction.  

Here’s the retraction notice for “Revisiting hydrocephalus as a model to study brain resilience,” published by Frontiers in Human Neuroscience: Read the rest of this entry »

Researcher in Brazil earns 12th retraction for recycling text and figures

with 2 comments

Thermochimica ActaA scientist in Brazil has gained his twelfth retraction for reusing text and figures from previously published papers.

In 2011, Elsevier announced that it would retract 11 papers by Claudio Airoldi, a researcher at the State University of Campinas (UNICAMP) in Brazil. Subsequently, he was suspended for 45 days, and his co-author on the 11 previously pulled papers, Denis de Jesus Lima Guerra, lost his post at the Federal University of Mato Grosso (also in Brazil).

Now, a 12th retraction has appeared for Airoldi — this time in Thermochimica Acta.

Here’s the latest retraction notice, issued earlier this year: Read the rest of this entry »

Nutrition study pulled after statistical flaws emerge

without comments

Nutrition JournalA paper that suggested that eating flaxseed could reduce inflammation in men at risk of heart disease has been retracted, after researchers pointed out the paper’s flaws.

The retraction is part of a large initiative on the part of nutrition researcher David Allison and colleagues to clean up the literature, which we’ve previously covered. Regarding this paper, he told us:

When we looked at the study…it was very clear that the statistical methods used were not correct. These are not matters of debate or opinion, these are just…verifiably incorrect.

The Nutrition Journal published the paper in January 2015, and retracted it in June 2016, one day after publishing a letter by Allison and a colleague critiquing the paper

Here’s the retraction notice for “Impact of weight loss diet associated with flaxseed on inflammatory markers in men with cardiovascular risk factors: a clinical study:” Read the rest of this entry »

Researcher who sued to stop retractions earns his 7th

with 3 comments

Mario Saad

Mario Saad

A diabetes researcher who sued to stop a publisher from retracting his papers has just received his seventh retraction.

The latest retraction for Mario Saad, who is based at the University of Campinas (Unicamp) in São Paulo, Brazil, is for a PLOS ONE paper (which was altered last year by a mega-correction). Although an institutional investigation found no evidence of research misconduct, the notice states:

the preparation of the figures falls below the standard of publication and therefore the authors and the editors have agreed that the correct action is to retract the article. 

Saad previously sued the American Diabetes Association (ADA) to remove expressions of concern from four of his papers published in the organisation’s flagship journal, Diabetes. However, all four of the papers were later retracted after the suit was dismissed in 2015.

Here’s the new retraction notice, issued July 8: Read the rest of this entry »

Written by Dalmeet Singh Chawla

July 13th, 2016 at 11:30 am

Researcher who sued to stop retractions gets his sixth

with 3 comments

Mario Saad

Mario Saad

A sixth retraction has appeared for a diabetes researcher who previously sued a publisher to try to stop his papers from being retracted.

Mario Saad‘s latest retraction, in PLOS Biology, stems from inadvertent duplications, according to the authors.  Though an investigation at Saad’s institution — the University of Campinas in Brazil — found no evidence of misconduct, a critic of the paper told The Scientist he does not believe that the issues with blots were inadvertent.

Previously, Saad sued the American Diabetes Association to remove four expressions of concern from his papers; they were later retracted, even though Unicamp recommended keeping three of them published.

Here’s the new retraction notice, for “Gut Microbiota Is a Key Modulator of Insulin Resistance in TLR 2 Knockout Mice:” Read the rest of this entry »

Researcher who unsuccessfully sued journal to stop retractions earns another expression of concern

with 2 comments

Mario Saad

Mario Saad

A journal has added expressions of concern (EOCs) to four papers about diabetes, including one co-authored by an author who previously sued a different journal when it took a similar action on his papers.

The Journal of Physiology flagged the papers after an investigation “could not rule out the possibility” that they contained duplicated Western blots. Though the three other papers do not include Mario Saad on their author list, he plays a role: The papers include blots duplicated from other papers of Saad’s. And they reveal that Saad may have published those blots multiple times in his own work.

The EOCs all start out with the same statement: Read the rest of this entry »

Lawsuit couldn’t stop four retractions for diabetes researcher

with 2 comments

Mario Saad

Mario Saad

Four expressions of concern in the journal Diabetes have turned into retractions for Mario Saad, a move which he had tried to stop with a lawsuit.

Last August, a judge dismissed Saad’s suit against the American Diabetes Association, which publishes Diabetes, concluding that the expressions of concerns on the papers were not defamation, but part of an “ongoing scientific discourse.” Now, after an investigation at the University of Campinas in Brazil, where Saad is based, and an assessment from an ADA ethics panel (which overturned some of Unicamp’s recommendations), the journal has added to that discourse by turning the EOCs into retractions — and flagging two more of Saad’s papers with EOCs.

Together, the retracted papers have been cited more than 600 times.

As the retraction notes explain, Read the rest of this entry »

Is an increase in retractions good news? Maybe, suggests new study

with one comment

SEEIn Latin America, retractions for plagiarism and other issues have increased markedly — which may be a positive sign that editors and authors are paying closer attention to publishing ethics, according to a small study published in Science and Engineering Ethics.

The authors examined two major Latin American/Caribbean databases, which mostly include journals from Brazil, and have been indexing articles for more than 15 years. They found only 31 retractions, all of which appeared in 2008 or later. (Roughly half of the retractions were from journals indexed in the Thomas Reuters’  Journal of Citations Report®  (JCR).)

This was a notable result, the authors write: Read the rest of this entry »

Written by Alison Abritis

December 11th, 2015 at 11:30 am

Publisher error removes industry conflicts in vaccine paper

without comments

Screen Shot 2015-12-01 at 3.39.02 PM

An article about the use of vaccines against pertussis — also known as whooping cough — didn’t include the fact that the author has received grants and consultancy fees from three pharmaceutical companies that help make or sell the vaccines.

The correction to “Pertussis in young infants: a severe vaccine-preventable disease,” published in Autopsy and Case Reports just a few months after the paper, cites a “desktop publishing error” that led to the following problems: Read the rest of this entry »

Journal retracts — and republishes — small study on gamma rays for OCD

without comments

Screen Shot 2015-10-28 at 8.40.00 PMJAMA Psychiatry has retracted and republished a paper on a cutting-edge procedure for patients with obsessive compulsive disorder.

In the original paper, the authors claimed that three out of eight patients who underwent a procedure that used gamma rays to kill brain cells showed improvements 12 months later (versus zero in the group who underwent a “sham” procedure). But after a reader noticed an “inadvertent” error in the calculation of how many patients had improved, the authors realized that only two of the patients had responded meaningfully to the procedure.

The new results “did not reach statistical significance,” the authors write in a “Notice of Retraction and Replacement.”  JAMA Psychiatry published it yesterday, along with a new version of the articlea letter from psychiatrist Christopher Baethge pointing out the error, and an editorial. The original article is available in the supplemental material of the new version, with the errors highlighted.

Here’s the note in full for “Gamma ventral capsulotomy for obsessive-compulsive disorder: a randomized clinical trial,” which explains the error:

Read the rest of this entry »