About these ads

Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘obstetrics and gynecology’ Category

Blood retracts two red cell illustrations that “could have misled” readers

with 7 comments

blood cover214Blood has retracted two 2013 illustrations of red cells by researchers from South Africa and the United States because, somewhat confusingly, they didn’t conform to the journal’s criteria for publishing such material.

Here’s the notice for one of the images, “Red blood cell and platelet interactions in healthy females during early and late pregnancy, as well as postpartum”: Read the rest of this entry »

About these ads

Another retraction for sex researcher Weijmar Schultz

with 7 comments

Weijmar Schultz

Weijmar Schultz

Willibrord Weijmar Schultz, the Groningen sex researcher (and Ig Nobel winner) who misused the 1985 thesis of an American scholar, and the work of another researcher, in at least five published articles, has tallied another retraction in the affair, his sixth.

As we reported earlier, Schultz had been cleared of plagiarism but found to have abused the work (in an “unintended and unknowing” fashion, we’re told) of one Diana Jeffrey, by taking passages from her dissertation without acknowledgement. These articles are pretty long in the tooth, having been published in the 1990s.

The latest, in the Journal of Sex Education and Therapy, appeared in 1992. Titled “Sexual rehabilitation after gynecological cancer treatment,” Schultz wrote it with a colleague H.B.M. Van de Wiel, whose name shows up on the other retractions, too.

According to the notice: Read the rest of this entry »

Federal court rebuffs request to discredit article that malpractice lawyers want retracted

with 30 comments

AJOGWe’re a bit late to this, but a Federal court in Massachusetts last fall heard a medical malpractice case with fascinating implications for journals.

The case involved allegations by the plaintiffs — two children who had suffered permanent birth defects and their mothers — that they had lost previous malpractice suits because a fraudulent case report was being used to bolster the defense.

The case targeted two ob-gyns, Henry Lerner, of Harvard, and Eva Salamon, of the Bond Clinic, in Winter Haven, Fla., who had published the case study in question. It also named the clinic itself and the American Journal of Obstetrics & Gynecology, which published the article in early 2008.

The article, titled “Permanent brachial plexus injury following vaginal delivery without physician traction or shoulder dystocia,” purported to show:

Read the rest of this entry »

Written by amarcus41

January 3, 2014 at 12:42 pm

Chip off the old block: Pregnancy paper yanked for plagiarism

leave a comment »

journal of pregnancyThe Journal of Pregnancy has retracted a 2012 article by a pair of researchers in Iran who lifted the contents from an article published 10 years previous.

The paper, “The Effects of Fetal Gender on Serum Human Chorionic Gonadotropin and Testosterone in Normotensive and Preeclamptic Pregnancies,” was written by Nahid Lorzadeh and Sirous Kazemirad, OBs at Lorestan University of Medical Sciences. It has yet to be cited, according to Thomson Scientific’s Web of Knowledge.

Here’s the notice: Read the rest of this entry »

Written by amarcus41

December 20, 2013 at 9:30 am

Vanishing citation for vanishing twin paper

with 2 comments

AJMB.gifThe author of a paper on the phenomenon of the vanishing twin has lost the article for failure to list his co-author on the article.

The paper, “Genotyping Analysis of Circulating Fetal Cells Reveals High Frequency of Vanishing Twin Following Transfer of Multiple Embryos,” had appeared earlier this year in Avicenna Journal of Medical Biotechnology, a publication of the Avicenna Research Institute, in Tehran, Iran. The author was Hussein Mouawia, a biologist at Lebanese University in Beirut.

According to the retraction notice: Read the rest of this entry »

Case report journal pulls paper on metastatic ovarian cancer with falsified data

with 8 comments

crmedThe journal Case Reports in Medicine has retracted a 2012 article by a group of Turkish authors who made up things in the piece.

The paper, “Brain Metastasis as an Initial Manifestation of Ovarian Carcinoma: A Case Report,” came from ob-gyns at Hacettepe University in Ankara, and purported to relate the case of

A 30-year-old gravida 2, para 2 woman admitted to our hospital with complaints of headache, nausea, vomiting, and right-sided blurred vision. She did not report any previous medical history or malignancy. Her neurologic examination revealed a right optic disc edema suggesting a posterior orbital mass. Her cranial computerized tomography (CT) scan showed multiple lesions that are a 6 mm mass on the right parietal lobe, a 16 mm mass on the left occipital, and another 7 mm mass on the left temporal lobe (Figures 1 and 2). All the lesions were hyperintense and surrounded by edema which suggests a metastatic cancer. Her cranial magnetic resonance imaging (MRI) also confirmed similar findings suggestive of a metastatic cancer to the brain. Read the rest of this entry »

Study on douches and delivery retracted for authorship issue

leave a comment »

jlgtdThe Journal of Lower Genital Tract Disease is retracting a paper it published online in April by a group of Egyptian researchers in the wake of a dispute they couldn’t resolve.

The article, “The Patterns and Criteria of Vaginal Douching and the Risk of Preterm Labor Among Upper Egypt Women,” came from a team at Assiut University. According to the abstract: Read the rest of this entry »

Journal retracts IVF paper over data concerns

with one comment

jargThe Journal of Assisted Reproduction and Genetics has retracted a 2010 paper by a group of Iranian researchers after concluding that the authors may have misrepresented both the nature of the study and the originality of the work.

The article, “Can fresh embryo transfers be replaced by cryopreserved-thawed embryo transfers in assisted reproductive cycles? A randomized controlled trial,” came from Abbas Aflatoonian, Homa Oskouian, Shahnaz Ahmadi and Leila Oskouian at Yazd Research & Clinical Center for Infertility at Shahid Sadoughi University of Medical Science. According to the abstract: Read the rest of this entry »

One more paper down for sex researcher Weijmar Schultz

leave a comment »

Weijmar Schultz

Weijmar Schultz

The fifth of six expected retractions for copyright infringement has arrived for a group of sex researchers led by Willibrord Weijmar Schultz, this one in the International Journal of Gynecological Cancer of a 1992 article.

As we reported earlier this year, Schultz (whose 1999 paper on sex in an MRI won an Ig Nobel prize) and his colleague,  Mels F. Van Driel, were found not to have committed plagiarism by investigators at the University of Groningen. Instead, they were found guilty of “unintended and unknowing breach of copyright.”

But they were asked to apologize formally to a litany of people — from the editors involved to the sponsors of the research — for what the institution described as “unintended and unknowing breach of copyright” of the work of one Diana Jeffrey, whose 1985 dissertation evidently was very much worth reading.

Here’s the latest retraction notice: Read the rest of this entry »

Dubious stem cell researcher Moriguchi notches temporary withdrawal, notice of redundant publication

with 2 comments

bmj case reportsHisashi Moriguchi, who retracted two papers last year because he and his colleagues could not “guarantee the accuracy of the results and conclusions,” has now had another paper withdrawn — at least temporarily.

A notice on the paper, “Autologous human cardiac stem cells transplantation for the treatment of ischaemic cardiomyopathy: first study of human-induced pluripotent stem (iPS) cell-derived cardiomyocytes transplantation,” which appeared in BMJ Case Reports, now reads: Read the rest of this entry »

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 31,383 other followers