Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘cancer biology & therapy retractions’ Category

Cancer researcher contributed “false data” to 11 studies

with 22 comments

ori-logoA former cancer researcher has falsified data in 11 studies, according to the results of a investigation scheduled to be published in the Federal Register tomorrow.

The Office of Research Integrity’s findings are based on an inquiry at Virginia Commonwealth University, where Girija Dasmahapatra worked until July of this year, investigating possible therapies for cancer. The misconduct affected research funded by three grants from the National Institutes of Health. Steven Grant, a researcher at VCU, is the principal investigator on the grants, each of which total over $2 million in funding. All of the 11 affected papers will be corrected or retracted, according to the ORI notice.

Two of the papers containing “falsified and/or fabricated” data — a study on an experimental combination of drugs for blood cancer and one on chemotherapies for rare forms of lymphoma  — were covered in press releases by VCU.

According to the notice in the Federal Register:

Read the rest of this entry »

Cancer biology group notches sixth retraction, and earns an Expression of Concern

with 9 comments

bjcA group at the University of Texas Southwestern that retracted five papers last year has retracted one more, and has had a paper subjected to an Expression of Concern at the request of the school’s dean.

Here’s the retraction notice for “DNA methylation-associated inactivation of TGFβ-related genes, DRM/Gremlin, RUNX3, and HPP1 in human cancers,” originally published in the British Journal of Cancer and cited 51 times, according to Thomson Scientific’s Web of Knowledge:
Read the rest of this entry »

Best of Retractions Part III: Whatever can go wrong …

without comments

Paging Dr. Murphy.

In July, the editors of Cancer Biology & Therapy published a retraction remarkable for its scope. Apparently, nearly everything dishonest authors can do to doctor a manuscript, these authors did.

The paper, “Overexpression of transketolase protein TKTL1 is associated with occurrence and progression in nasopharyngeal carcinoma,” initially appeared on the journal’s website in January 2008. It came out in print three months later, in the April issue, and has been cited 8 times since, according to Thomson Scientific’s Web of Knowledge.

The authors were Song Zhang, Jian Xin Yue,  Ju Hong Yang, Peng Cheng Cai and Wei Jia Kong, of Huazhong University of Science and Technology in Hubei, China. It will be quite clear why we listed all those authors in a moment. Read the rest of this entry »