Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘publishing bans’ Category

Journal bans 8 authors for plagiarism

with 8 comments

67

A medical journal has banned eight authors after discovering that they had published plagiarized work.

We don’t see official author bans as often as we see plagiarism (occasionally, and all the time, respectively). That’s why we’re flagging this case, which is a little old — the International Journal of Medical Science and Public Health announced the ban in March 2015, after it retracted three of the authors’ papers for plagiarism.

All three papers — about recovering from orthopedic problems — have a first author in common: Rajesh Valjibhai Chawda, who was affiliated with the CU Shah Medical College and Hospital in India at the time of the research. (We couldn’t find a webpage for him.)

After an author on one of the original articles alerted the journal of one instance of plagiarism, the journal launched an in-house inquiry, the retraction note explains:

Read the rest of this entry »

Peer reviewer steals text for his own chemistry paper, gets sanctioned by journal

with 6 comments

Screen Shot 2016-02-06 at 6.46.54 PM

A peer reviewer apparently thought portions of a manuscript he was reviewing were so good he wanted them for himself.

Substantial sections of a paper that Junwei Di reviewed appear in his own paper on a method for making tiny particles of silver to precise specifications. Di is a chemist at Soochow University in China. The journal has banned Di from submitting papers or serving as a peer reviewer “for a certain time.”

The retraction note for the 2015 paper, “Controllable Electrochemical Synthesis of Silver Nanoparticles on Indium-Tin-Oxide-Coated Glass” explains how the editors at ChemElectroChem became aware of the plagiarism:

Read the rest of this entry »

Journal bans authors following investigation confirming plagiarism

with 3 comments

Screen Shot 2015-12-07 at 4.46.43 PMA journal has banned three researchers after an investigation confirmed that a “significant portion” of the text of their paper on screening for urinary tract infections had been plagiarized.

The researchers Sreenivasan SrirangarajArunava Kali and MV Pravin Charles, who are all based in India, won’t be allowed to publish in Australasian Medical Journal in the future, according to the retraction note.  

The retraction note takes the form of a letter from the Editor in Chief of the journal:

Read the rest of this entry »

BMC retracts paper by scientist who banned use of his software by immigrant-friendly countries

with 10 comments

Screen Shot 2015-11-10 at 12.24.42 PMA BioMed Central journal has pulled the paper of a scientist who decided to prohibit countries that are friendly to immigrants from using his software.

Recently, German scientist Gangolf Jobb declared that starting on October 1st scientists working in countries that are, in his opinion, too welcoming to immigrants — including Great Britain, France and Germany — could no longer use his Treefinder software, which creates trees showing potential evolutionary relationships between species. He’d already banned its use by U.S. scientists in February, citing the country’s “imperialism.” Last week, BMC Evolutionary Biology pulled the paper describing the software, noting it now “breaches the journal’s editorial policy on software availability.”

Many scientists have used Jobb’s software: The BMC paper that describes it, “TREEFINDER: a powerful graphical analysis environment for molecular phylogenetics,” has been cited 745 times since it was published in 2004, according to Thomson Scientific’s Web of Knowledge.

Jobb told Retraction Watch that the software is still available to any scientist willing to travel to non-banned countries, and that he does not care about the retraction: Read the rest of this entry »

Biology journal bans plagiarizers, reviewers with non-institutional email addresses

with 39 comments

87959_relDNA and Cell Biology has declared it will ban any authors who submit plagiarized manuscripts for three years, and will no longer accept suggestions of reviewers with non-institutional email addresses.

The move comes after a wave of hundreds of retractions stemming from fake peer reviews, often occurring when authors supply fake emails for suggested reviewers.

In an editorial published online October 23, editor Carol Shoshkes Reiss notes that the decision to ban authors who plagiarize material stems from a rash of recent submissions containing overlapping text: Read the rest of this entry »

Written by Alison McCook

October 28th, 2015 at 9:35 am

Journal bans authors of duplicated asthma paper

with one comment

22A common ailment known as duplication has taken down a paper about a common fungus and asthma.

Aspergillus spores are often ubiquitous yet harmless, but can irritate people whose lungs aren’t in top working order. Duplication, on the other hand, is more universally deadly. The editors of The Pan African Medical Journal told us that, in addition to the retraction, there were personal consequences for the authors:  Read the rest of this entry »

Written by Shannon Palus

October 7th, 2015 at 9:30 am

Publisher bans authors for apparent plagiarism

with 2 comments

Three authors have been banned from journals published by IGM Publication, including the Journal of Medical Science and Clinical Research.

The ban — a relatively infrequent occurrence in publishing — comes after the publisher removed a 2014 article that seems to have merely changed the title and authors of a 2013 article  from another journal.

When a tip from a reader pointed to the possibility of duplication between the two articles, Read the rest of this entry »

Biologist banned by second publisher

with 68 comments

TF

Plant researcher Jaime A. Teixeira da Silva has been banned from submitting papers to any journals published by Taylor & Francis. The reason: “continuing challenges” to their procedures and the use of “inflammatory language.”

This is the second time Teixeira da Silva has been banned by a publisher —  last year Elsevier journal Scientia Horticulturae told him that they refused to review his papers following “personal attacks and threats.”

Apparently, Taylor & Francis has too become frustrated with Teixeira da Silva’s communication strategy. Anthony Trioli, from Taylor & Francis, told Teixeira da Silva in an email (to which Teixeira da Silva copied us on his reply) that they would no longer accept his papers:

Read the rest of this entry »

Written by Shannon Palus

September 24th, 2015 at 2:30 pm

SfN journal retracts paper, bans UPenn researchers over “data misrepresentation”

with 20 comments

journal of neuroscienceThe Journal of Neuroscience has yanked an Alzheimer’s paper and banned three University of Pennsylvania authors from publishing there temporarily, following conflicting investigations by the university and the publisher, the Society for Neuroscience, into the data.

The 2011 paper looked into the cellular makeup of the characteristic plaques that develop in the brains of people with Alzheimer’s disease. It’s been cited 64 times, according to Thomson Scientific’s Web of Knowledge.

While the notice states that Penn’s investigation “supports the journal’s findings of data misrepresentation,” last author Virginia Lee said she asked the journal to simply issue a correction of the faulty data, since the findings are “extremely important” for the field and have been affirmed by a later paper. According to author John Trojanowski (who is married to and publishes regularly with Lee), he and Lee have been barred from publishing in Journal for Neuroscience for several years. Senior Co-author Edward Lee is out for a year [see update at the bottom of this post].

Lee provided us with a letter Vice Dean of Research Glen Gaulton sent to the journal (click here to read), in which he says an investigation found “no evidence of research misconduct” and the “errors…do not detract from or otherwise alter the conclusions of the manuscript.”

Read the rest of this entry »

Rash decision? Duplicate submission of dermatitis paper leads to publishing ban

with one comment

IJDA trio of skin specialists in Egypt has lost a 2009 paper in the Indian Journal of Dermatology for duplication. And the journal wasn’t happy about it.

The article, “Serum mucosa-associated epithelial chemokine in atopic dermatitis : A specific marker for severity,” came from a group at Ain Shams University in Cairo. According to the abstract: Read the rest of this entry »

Written by amarcus41

December 10th, 2014 at 11:30 am