Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘journal of experimental medicine’ Category

OSU researcher under investigation corrects paper cited 500 times

with 2 comments

An EMBO journal has issued a correction for a well-cited 2012 review co-authored by a cancer researcher under investigation.

Carlo Croce, the last author on the review, has been beleaguered by misconduct accusations that have followed him for years (recently described in a lengthy article in the New York Times), and his university has recently re-opened an investigation into his work.

By our count, Croce — based at The Ohio State University — has logged six retractions, along with multiple expressions of concerns and corrections. The latest correction, in EMBO Molecular Medicine, notes the review lifted passages from multiple publications — and was in turn reused in later papers, as well.

Here’s the notice:

Read the rest of this entry »

Finnish institute finds no evidence to support misconduct in diabetes paper

with one comment

VTT Research CentreAn investigation at the VTT Technical Research Centre of Finland has found no evidence of misconduct by one of its former researchers in a diabetes paper.

We previously reported on the case after the VTT was accused of cutting corners in a previous investigation into Matej Orešič (now based at the Steno Diabetes Center in Gentofte, Denmark)In 2014, the VTT concluded that there was no evidence of falsification or data tampering on the part of Orešič in the 2008 paper published in the Journal of Experimental Medicine (JEM). The proceedings came into the public domain through a news article published in the Finnish media outlet Helsingin Sanomat in February 2016, which prompted the VTT to reopen the case.

Now, the same people who questioned the previous investigation told us they have doubts about the latest conclusions, noting the probe should not have focused on a single paper, but rather on alleged problems within the plasma and serum metabolomics group, previously led by Orešič.

Orešič sent us this report, which the VTT released on June 15, outlining their decision. The VTT confirmed the legitimacy of the report, which says: Read the rest of this entry »

Written by Dalmeet Singh Chawla

September 22nd, 2016 at 12:15 pm

Sparks fly in Finland over misconduct investigation

with one comment

JEMResearchers in Finland are criticizing an investigation by VTT Technical Research Centre into one of its scientists.

The investigation followed allegations about the VTT’s plasma and serum metabolomics (QBIX) group, previously led by Matej Orešič (who is now based at the Steno Diabetes Center in Gentofte, Denmark) and Tuulia Hyötyläinen. Kai Simons, who conducted an earlier investigation of the group, and the Chancellor Emeritus at the University of Helsinki, have criticized VTT, saying it cut corners in its investigation.

VTT found no evidence of data tampering or falsification in a 2008 paper co-authored by Orešič in the Journal of Experimental Medicine, but said the paper — which has not been corrected or retracted — included some “exaggerated conclusions.” In turn, Orešič and Hyötyläinen filed a complaint for “an alleged violation of good scientific practice” by Simons during the initial investigation. Read the rest of this entry »

Written by Dalmeet Singh Chawla

February 9th, 2016 at 2:45 pm

First author blamed for retraction in prestigious medical journal

with 42 comments

jemcoverThe authors of a Journal of Experimental Medicine have retracted it, blaming the first author for data and figure manipulation.

The paper, “The requirements for natural Th17 cell development are distinct from those of conventional Th17 cells,” was initially published in September 2011 and has been cited 25 times, according to Thomson Scientific’s Web of Knowledge. First author Jiyeon Kim was an MD-PhD candidate at the University of Pennsylvania until this year, according to a LinkedIn profile.

Here’s the notice: Read the rest of this entry »

Authors, including highly cited cancer researcher, blame “clerical error” for image mixup in paper

with 20 comments

The Journal of Experimental Medicine has issued a correction for a 2011 paper by Michael Karin, a prominent cancer researcher at the University of California, San Diego, after learning about a “clerical error” in one of the figures.

According to the notice for the article, “Constitutive intestinal NF-κB does not trigger destructive inflammation unless accompanied by MAPK activation,” Read the rest of this entry »

A correction for Luk van Parijs and colleagues for a “clerical error”

with 2 comments

Luk van Parijs, a former associate professor of biology at the Massachusetts Institute of Technology (MIT) who was fired in 2005 after confessing to data fabrication and sentenced last year to six months of house arrest, can add another correction to his list of several retractions and errata.

Here’s the notice for “Interferon γ is required for activation-induced death of T lymphocytes,” from the Journal of Experimental Medicine (JEM): Read the rest of this entry »

Written by Ivan Oransky

May 1st, 2012 at 9:47 am

Retraction comes as death of PI leads to lost records

without comments

The Journal of Experimental Medicine has retracted a 2011 article after the principal investigator’s home institution suggested that the PI might have manipulated his data. Complicating matters, the PI in this case died two weeks after the paper appeared and his notes have gone missing — making an affirmative declaration of fraud or honest error difficult.

Here’s the notice: Read the rest of this entry »