Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘journal of cellular biochemistry’ Category

Researcher suing PubPeer commenters earns 5 retractions following investigation

with 5 comments

sarkar

Fazlul Sarkar

An investigation at Wayne State University has prompted five retractions for a scientist who is suing PubPeer commenters after they criticized his work on the site.

The investigation into Fazlul Sarkar and his co-authors found that the papers contain images that were “inappropriately manipulated” or “inappropriately re-used and re-labeled.” All five retraction notices are from the Journal of Cellular Biochemistry.

Here’s the retraction notice for “Concurrent inhibition of NF-κB, cyclooxygenase-2, and epidermal growth factor receptor leads to greater anti-tumor activity in pancreatic cancer:

Read the rest of this entry »

Wiley published a biology paper in the wrong journal

without comments

Screen Shot 2016-01-04 at 2.47.07 PMWiley Periodicals is withdrawing a biochemistry paper after mistakenly publishing it in the wrong journal.

The mistake took a few months to sort out.  Wiley initially published “Protein Kinase C Is Involved in the Induction of ATP-Binding Cassette Transporter A1 Expression by Liver X Receptor/Retinoid X Receptor Agonist in Human Macrophages” online in Journal of Cellular Physiology in May of last year. The article was posted in the correct journal — Journal of Cellular Biochemistry — in July.

At the very end of 2015, the publisher officially withdrew the version it posted in the Journal of Cellular Physiology.

Here’s the withdrawal note (which is paywalled — tsk, tsk):

Read the rest of this entry »

Figure dupe sinks cell bio paper

with 3 comments

cellular biohemTulane researchers Tong Wu and Chang Han, who have been anonymously accused of figure duplication in the past, have now finally lost a paper for that reason.

The frequent plagiarism tipster Juuichi Jigen (a pseudonym) set up a blog in 2012 alleging that the pair inappropriately reused images in six other papers, though none of those have been retracted. The recent notice, issued at the end of January by the Journal of Cellular Biochemistry, states that the figure duplication was confirmed by the University of Pittsburgh’s Office of Research Integrity. Han, the first author, was at UPitt when the paper was published in 2008, though she moved to join Wu at Tulane in 2009.

Here’s the notice for “Regulation of Wnt/ß-Catenin Pathway by cPLA2α and PPARδ“: Read the rest of this entry »

Written by Cat Ferguson

February 9th, 2015 at 11:30 am

Scientist whose work is “not fully supported by the available laboratory records” to retract 8 more papers

with 13 comments

SK Manna

SK Manna

Yesterday, we reported that Sunil Kumar Manna, the head of immunology at India’s Centre for DNA Fingerprinting and Diagnostics, had retracted two papers for image problems.

Turns out Manna will be retracting eight more, he told us today. Here they are: Read the rest of this entry »

Pulp fiction: doubtful “veracity” leads to retraction of endodontics paper

without comments

This one’s like taking candy from a baby.

The Journal of Endodontics — or JOE — has retracted a 2011 article (its online date) on the prospects of tissue engineering for the mouth by a group of Chinese authors who appear to have tried to pass bogus data into print.

The paper was titled “Mineralized Tissue Formation by Bone Morphogenetic Protein-7–transfected Pulp Stem Cells“. According to the notice: Read the rest of this entry »