Fecal transplant paper pulled for “personal issue”

Last month, the Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition pulled an article on fecal transplantation for a reason that, well, doesn’t pass the sniff test.

The paper, by Sonia Michail of Children’s Hospital Los Angeles, appeared online in October 2017 and described a randomized controlled trial of fecal transplants to treat kids with ulcerative colitis. (If you’re interested, here’s an overview of how fecal transplantation works.) The trial, or one awfully like it, is listed on ClinicalTrials.gov, and shows Michail as the lone investigator on the study, which is aiming to gather more than 100 participants.

But the journal retracted the article — which was the subject of a laudatory editorial in the journal pointing readers to the findings — with an entirely opaque statement, saying that the work   

Continue reading Fecal transplant paper pulled for “personal issue”

Authors retract heart disease paper for “nonscientific reason”

Researchers have retracted a 2018 paper about the genetic underpinnings of heart disease from the FASEB Journal — and it’s not entirely clear why.

The paywalled retraction notice simply cites a “nonscientific reason.” Cody Mooneyhan, the director of publications at the journal, declined to provide further details, and the authors have provided different accounts of what happened: The paper’s corresponding author, John Yu, told Retraction Watch that he requested the retraction because the first author, Chia‐Ti Tsai, refused to sign the journal’s copyright agreement. Tsai, a professor in the Department of Internal Medicine at National Taiwan University in Taipei, told us he was “not notified before the paper was submitted.” Continue reading Authors retract heart disease paper for “nonscientific reason”

For the second time, researchers retract — then republish — a vaccine paper

Photo credit: Blake Patterson

Two researchers with a troubled publication history about vaccine safety have withdrawn their third paper.

Along with several other co-authors, Christopher Shaw, of the University of British Columbia, and Lucija Tomljenovic, of the Neural Dynamics Research Group, recently withdrew a 2017 paper about a controversy over a tetanus vaccination program in Kenya.  

The paper has been republished in the same journal, adding another chapter to Shaw and Tomljenovic’s confusing record of publishing and withdrawing papers. The journal did not respond to our request for comment, but Shaw told Retraction Watch:

Continue reading For the second time, researchers retract — then republish — a vaccine paper

“GOOD NEWS!…we were able to retract your article:” Journal

A paleontology journal has retracted a recent paper after discovering it had published the uncorrected version of the manuscript.

The mistake occurred after the authors submitted revisions to the manuscript without tracking the changes, prompting the publisher to believe nothing had been changed and publishing the previous version. The journal initially told the authors it planned to publish an erratum that described the mistake as a production error, but then retracted the paper—seemingly without consulting the authors. However, the authors said they were happy with the outcome.

Glenn Brock, an author on the Journal of Paleontology paper, told Retraction Watch: Continue reading “GOOD NEWS!…we were able to retract your article:” Journal

A paper about eye damage in astronauts got pulled for “security concerns.” Huh?

Here’s a head-scratcher: A 2017 paper examining why long space flights can cause eye damage has been taken down, with a brief note saying NASA, which sponsored the research, asked for the retraction because of “security concerns.”

According to the first author, the paper included information that could identify some of the astronauts that took part in the study — namely, their flight information. Although the author said he removed the identifying information after the paper was online, NASA still opted to retract it. But a spokesperson at NASA told us the agency did not supply the language for the retraction notice. The journal editor confirmed the paper was retracted for “research subject confidentiality issues,” but referred a question about who supplied the language of the notice back to NASA.

Now lawyers are involved.

So we still have some questions about this one. Here’s what we do know.

Continue reading A paper about eye damage in astronauts got pulled for “security concerns.” Huh?

Unnamed institution makes baffling retraction requests, journals comply

Two journals are retracting papers published by researchers affiliated with Children’s Hospital Los Angeles (CHLA).

To be frank, we’re baffled by most of this story. The retraction notices say “the institution” requested the retractions, but don’t name it; the first and last authors are also affiliated with the University of Southern California, as well as CHLA. Neither journal will say which institution sent the request, and USC and CHLA have each declined to comment on the retractions.

Here’s what we do know: Continue reading Unnamed institution makes baffling retraction requests, journals comply

Researcher who tangled with CrossFit loses two more papers

An exercise scientist who ran a study of the CrossFit exercise program without an approved human subjects protocol has lost two more papers to retraction.

Both papers were retracted on June 26 by the editors of the International Journal of Exercise Science (IJES) with the agreement of last author Steven Devor, a former professor at The Ohio State University. Both have been retracted because the studies were carried out without proper IRB approval.

Earlier in June, another paper from the CrossFit study — which is still at the center of a legal battle between CrossFit and a competitor in the market for exercise instructor licensing — was retracted by the Journal of Strength and Conditioning Research (JSCR) for improper IRB approval. Devor resigned from OSU the day after the first retraction.

Only one of the newly retracted papers had anything to do with the CrossFit study: Published in April 2014, this paper suggested that the so-called “paleo” diet — a diet focused on meat and vegetables — is associated with “unfavorable” changes in cholesterols and other blood-based cardiovascular biomarkers. In addition to following the diet, subjects also participated in a CrossFit exercise program. Continue reading Researcher who tangled with CrossFit loses two more papers

“We made big mistakes:” Gastric paper pulled with unusual notice

Sometimes we come across a real head-scratcher.

That happened this week, when we saw a retraction notice for a 2015 paper on gastric cancer in the International Journal of Clinical and Experimental Medicine, which only says the authors “made big mistakes” and contains two fairly significant typos.

Although there’s no sign of a retraction on PubMed, the table of contents for the latest issue of the journal lists the retraction — but includes no hyperlink to the notice. The only way to see it is via a Web cached version. Here’s the text:

Continue reading “We made big mistakes:” Gastric paper pulled with unusual notice

Physics journal retracts paper without alerting author

annals-of-physics

An Elsevier journal has angered an author by removing his study without telling him.

After spending months asking the journal why it removed the paper — about a heavily debated theorem in physics — and getting no response, the author threatened to seek damages from the journal and publisher for “permanently stigmatizing” his work. Yesterday, an Elsevier representative told the author what happened: Experts told the journal the paper had a major mistake, so the journal decided to withdraw the study, but failed to tell the author due to an “internal error.”

That explanation didn’t satisfy study author Joy Christian, scientific director of the Einstein Centre for Local-Realistic Physics in Oxford, UK, who has demanded the journal either republish the article or remove it and return the copyright to him, or he will pursue legal action.

Here’s the cryptic publisher’s note for “Local causality in a Friedmann–Robertson–Walker spacetime:” Continue reading Physics journal retracts paper without alerting author

U.S. gov’t researchers withdraw climate paper after using pseudonyms

adv-space-resClimate scientists from the U.S. Department of Agriculture have withdrawn a study they wrote under eyebrow-raising pseudonyms.

The withdrawn paper, about predicting surface temperatures of planets, appeared in Advances in Space Research in August, 2015, and is authored by Den Volokin and Lark ReLlez.

Normally, a withdrawal wouldn’t raise our eyebrows, but climate scientist Gavin Schmidt pointed out on Twitter that the authors’ names are eerily similar to another pair who have published climate papers together: Ned Nikolov and Karl Zeller. Yes, that’s correct — Den Volokin and Lark ReLlez are Ned Nikolov and Karl Zeller spelled backwards. Nikolov and Zeller are currently listed as a physical scientist and a meteorologist, respectively, at the U.S. Department of Agriculture.

The notice doesn’t state the reason for withdrawal, and Pascal Willis, editor-in-chief of Advances in Space Research from the Earth Physics Institute in Paris, France, referred us to the study’s authors for more information. Elsevier, which publishes Advances in Space Research, confirmed that the paper was retracted due to an “authorship issue” — namely, that the authors had used pseudonyms.

We used the contact information listed on the paper for “Den Volokin,” and got this response: Continue reading U.S. gov’t researchers withdraw climate paper after using pseudonyms