Publisher flags paper on same-sex parenting after neo-Nazi group cites it

A publisher has issued an expression of concern (EoC) about a study that claimed children with same-sex parents were at greater risk of depression and abuse, after posters using statistics from the paper to support a homophobic message appeared in Australia and the US.

On Aug. 21, several news websites reported that these posters were appearing in Melbourne, Australia, citing claims from a 2016 paper published in Depression Research and Treatment, which said that children with same-sex parents are more at risk for depression, abuse, and obesity than children with opposite-sex parents. The poster had also appeared previously in Minneapolis and has been traced to a neo-Nazi group, as reported by HuffPost Australia. Australia is preparing for a national, non-binding, mail-in vote on whether to provide marriage equality for same-sex couples.

The EoC mechanism, which was chosen by the journal’s publisher, Hindawi, is an unusual choice here. The paper’s author, D. Paul Sullins, a sociology professor at The Catholic University of America and the paper’s author, told Retraction Watch that Hindawi contacted him Aug. 21 about the decision. Initially, he told us he didn’t have any “particular objection to it,” but later told us he changed his mind after he read more about COPE’s guidelines for EoCs: Continue reading Publisher flags paper on same-sex parenting after neo-Nazi group cites it

Researcher who stole manuscript during peer review earns second retraction

The researcher whose brazen theft of a manuscript he had reviewed prompted a “Dear plagiarist” letter from the aggrieved author once the deceit was discovered has lost a second paper for plagiarism.

International Scholarly Research Notices, a Hindawi publication, has retracted a 2012 study by Carmine Finelli and colleagues, citing widespread misuse of text from two previously published articles. The removal was prompted by the curiosity of a scientist in England who, on reading about Finelli’s first retraction, made the logical assumption: once a plagiarist, often a plagiarist.

The review article was titled “Physical Activity: An Important Adaptative Mechanism for Body-Weight Control.” The journal is not indexed by Clarivate Analytics’ Web of Science, but the paper has been cited seven times, according to Google Scholar. According to the retraction notice: Continue reading Researcher who stole manuscript during peer review earns second retraction

Plant biologist earns string of retractions, bringing total to 9

A pair of plant biologists has lost a string of papers over concerns about image manipulation. One author has added eight new retractions to his CV; the other has added five.

Last summer, a journal retracted another paper by the pair, also citing suspicions of image manipulation. The latest batch of retractions — issued by seven different journals — includes some papers that have been questioned on PubPeer.

Dibyendu Talukdar, listed at the University of Calcutta in West Bengal, India, is the sole author on three retracted papers. He shares five new retractions with Tulika Talukdar listed at the University of North Bengal. That brings their totals to nine and six, respectively. (We’re not sure if the Drs. Talukdar are related).

We’ll start with the papers they share: Continue reading Plant biologist earns string of retractions, bringing total to 9

Patient misdiagnosed with rare neurological side effect in retracted case study

When two surgeons in Greece learned that a patient had developed a rare side effect following weight loss surgery, they were eager to publish the case.

After extensive testing, the patient was diagnosed with Wernicke’s encephalopathy—a neurological disorder caused by thiamine deficiency—following a sleeve gastrectomy procedure. As the authors note in the paper, they had seen only eight other cases following the procedure in the literature.

It turns out, theirs was not the ninth. After the patient unfortunately died, he was examined by a coroner, who ruled he did not, in fact, have Wernicke’s encephalopathy. So Dimitrios Manatakis and Nikolaos Georgopoulos, both based at Athens Naval and Veterans Hospital in Greece, have retracted their 2014 case study.

When the first learned of the patient, the authors wanted to alert the surgical community to the case, given the rarity of this side effect, Manatakis told us: Continue reading Patient misdiagnosed with rare neurological side effect in retracted case study

Authors pull two papers about faulty glucose meters after industry prompts

4.coverTwo papers evaluating glucose meters — used by diabetics to monitor blood sugar levels — suggested that a couple of the devices don’t work as well as they should. Perhaps unsurprisingly, the companies that sell those meters objected to how the studies were conducted. By all accounts, the companies appear to be justified in their complaints.

In both cases, researchers used blood drawn from veins to test the meters. But manufacturers of the WaveSense JAZZ and GlucoRx glucose meters said their devices are designed to work with fresh blood from a finger-prick. Both papers have now been retracted.

The retraction notice for “Technical and clinical accuracy of five blood glucose meters: clinical impact assessment using error grid analysis and insulin sliding scales,” published in 2015 in the Journal of Clinical Pathology, hints at the issue:

Continue reading Authors pull two papers about faulty glucose meters after industry prompts

“We don’t want to be caught napping:” Meet Hindawi’s new head of research integrity

Matt Hodgkinson
Matt Hodgkinson

We spoke with Matt Hodgkinson about how he turned his “spidey sense” for what’s wrong with papers into a new position at Hindawi, one of the largest publishers of open-access journals.

 Retraction Watch: As the new Head of Research Integrity at Hindawi, what does your position entail? What does your typical day look like? Continue reading “We don’t want to be caught napping:” Meet Hindawi’s new head of research integrity

You’ve been dupe’d: Results so nice, they’re published twice

obesity surgeryWith retraction notices continuing to pour in, we like to occasionally take the opportunity to cover several at a time to keep up.

We’ve compiled a handful of retractions that were all issued to papers that were published twice by at least one of the same authors — known as duplication. (Sometimes, this can be the publisher’s fault, although that doesn’t appear to be the case in any of the following examples.)

So here are five recently retracted papers that were pulled because of duplication: Continue reading You’ve been dupe’d: Results so nice, they’re published twice

One patient, two case reports: Journal retracts the latter

Case Reports in Obstetrics and GynecologyA journal has retracted a case report after discovering it had already been reported.

The paper — about an “extremely rare” instance where a fetus was diagnosed with both a form of dwarfism and a chromosomal condition known as Klinefelter syndrome — was retracted from Case Reports in Obstetrics and Gynecology (CROG).

The first author of the paper told us the report was the result of a “big misunderstanding” between her and a former colleague, and she alerted the journal as soon as she noticed the case had already been reported in BMC Pediatrics.

Here’s the retraction notice for the paper: Continue reading One patient, two case reports: Journal retracts the latter

Authors suspended as duplications sink papers on ship building

Computational Materials Science

A pair of researchers affiliated with the University of Galati in Romania were suspended after duplicating work in their papers on materials used to build ships, earning them four retractions last year, and one the year before.

According to Romanian newspaper Impact Est, in December an ethics committee found that co-authors Ionel Chirica and Elena-Felicia Beznea committed “a number of breaches of ethics,” including self-plagiarism. Both received two-year suspensions from holding certain research positions.

These aren’t the only problems Chirica has faced: In 2013, he resigned from his position as the director of the Doctoral School of Engineering, according to Impact Estfor reasons that are unclear. In 2012, he also lost two additional papers on which he is the sole author.

Last fall, Computational Materials Science retracted four papers by Chirica and Beznea, publishing almost identical notices. We’ll start with the one for “Response of ship hull laminated plates to close proximity blast loads:”

Continue reading Authors suspended as duplications sink papers on ship building

Imposter edits journal in latest peer review scam

Screen Shot 2016-04-22 at 5.49.05 PMWhen a computer scientist approached a journal about editing a special issue, little did the journal know he — or she — was using a stolen identity.

Before the jig was up, someone posing as a researcher named Xavier Delorme had edited three articles on optimization problems for The Scientific World Journal. The scammer used a fake email address, the publisher told Retraction Watch — a common strategy for duping journals in peer review scams. When the real Delorme, who works at École Nationale Supérieure des Mines de Saint-Etienne in France, began receiving correspondence about articles he had no involvement in, fake Delorme’s cover was blown.

Upon closer look, the publisher found evidence that peer reviews for some articles may have been submitted using phony identities, as well. The publisher has been unable to identify anyone responsible for the scam.

Here’s the retraction notice, which now appears on five articles from the special issue:

Continue reading Imposter edits journal in latest peer review scam