Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘diabetes’ Category

Drug researcher up to ten retractions

without comments

A pharmaceutical researcher has received his tenth retraction. The reason, once again: duplicating his previous work.

Giuseppe Derosa, based at the University of Pavia in Italy, lost a 2011 paper this month after journal editors identified “substantial duplication of an earlier published paper.” According to the notice, the authors failed to cite the previous work and to disclose that the manuscript had been published or was under consideration elsewhere.

Derosa has a habit of reusing clinical trial data in multiple papers. He received his first four retractions in 2015 for publishing the same clinical trial results six times—two of those papers were retracted over the summer and two more several months later. By 2016, a fifth from the bunch was retracted (one of the six still stands). Derosa received another retraction, citing duplication (which we covered here and which was not related to the six clinical trials).

Read the rest of this entry »

Journal flags two more papers by diabetes researcher who sued to stop retractions (and now has 12)

with one comment

A diabetes journal has issued two notices of concern for papers co-authored by a researcher who took another publisher to court after it did the same thing — but ultimately lost.

The notices are for two papers co-authored by Mario Saad — who, after losing his legal battle with the American Diabetes Association, has since accumulated 12 retractions. Both notices — from the journal Diabetologia, published by Springer and the the European Association for the Study of Diabetes (EASD) — say they have alerted Saad to their concerns about some of the images in the papers, and the university where he is based was asked to investigate more than one year ago. Since the journal has not yet received any information from the University of Campinas in Brazil, however, it decided to issue expressions of concern for the two papers.

Here’s the text of the first notice:

Read the rest of this entry »

Researcher who sued to prevent retractions now has 12

with one comment

A diabetes researcher who once sued a publisher to prevent several retractions has just issued his 12th.

The latest retraction, like several others for Mario Saad, appears in the journal Diabetes. Although in the past Saad expended considerable effort to protect four other Diabetes papers from this same fate, the latest retraction was initiated by the authors, citing several duplicated images. The American Diabetes Association had flagged the 2009 paper with an expression of concern earlier this year.

In 2015, Saad brought a lawsuit against the ADA, claiming that it “wrongfully published” four expressions of concerns in its flagship journal Diabetes, in an attempt to prevent the papers from being retracted. He lost, and the papers were retracted in 2016.

The lawsuit also did nothing to deter the ADA from flagging other potentially problematic papers with expressions of concerns, including the latest 2009 Diabetes paper, on which Saad is last and corresponding author.  Read the rest of this entry »

Author objects to retraction after he says journal ignored his queries for three years

without comments

In 2014, a journal contacted researcher Denis Rousseau about one of his papers that had just been published online ahead of print, raising some concerns. According to Rousseau, he sent the journal a corrected figure “almost immediately,” which he believed addressed the issue.

Rousseau, a cell biologist at the University Joseph Fourier in Grenoble, France, said he then contacted the journal many times over the next three years to ask about the status of the paper — which never ended up in print — but heard nothing back.

Three years passed.

In March, the publisher finally contacted Rousseau, this time to ask him to issue a formal retraction for the paper. And despite his objections, Molecular and Cellular Biology published a sparse retraction notice, which provides little information about what went wrong:

Read the rest of this entry »

University suggests journal correct diabetes paper. Publisher retracts it.

with one comment

After a publisher learned there may be issues with a 2008 diabetes paper, it asked the author’s university to investigate. The university found evidence of image duplication, and asked the journal to consider correcting the paper.

Instead, the journal has retracted it.

The backstory involves diabetes researcher Kathrin Maedler, who has one previous retraction, as well as multiple corrections. Even the paper in question, published in Diabetes, received an erratum in 2014 regarding a duplicated image, as well as an expression of concern last August after the American Diabetes Association questioned “the reliability of the data” in both the article and erratum.

According to the expression of concern, the ADA asked the University of Bremen to investigate the issues in the paper. In October, the University of Bremen concluded that several duplications present in her work were the result of negligence, not misconduct.

To resolve the issues, the university’s rector recommended that the authors publish a second erratum with corrected figures. But after conducting its own review, the ADA overruled the university, opting instead to retract the paper:

Read the rest of this entry »

Harvard diabetes researcher retracts third paper

with 11 comments

A prominent diabetes researcher based at Harvard Medical School has retracted a third paper, citing manipulation of multiple figures.

Late last year, Carl Ronald Kahn—also chief academic officer at Joslin Diabetes Center—retracted two papers for similar reasons. In November, Kahn pulled a 2005 paper from The Journal of Clinical Investigation (JCI) and a month later, he retracted a 2003 paper from The Journal of Biological Chemistry (JBC), both times citing duplications that the authors said were introduced while assembling the figures.

Last month, Kahn retracted his third paper, also published in JBC in 2003, because the authors omitted data when constructing the images. Still, the authors remain confident in their findings, given that data from other labs “have confirmed and extended the conclusions of the manuscript.”

Here’s the retraction notice: Read the rest of this entry »

A diabetes researcher sued his former employer for defamation. Here’s the story.

with 2 comments

Franck Mauvais-Jarvis

The last decade hasn’t exactly been drama-free for Franck Mauvais-Jarvis, head of the Diabetes Research Program at Tulane University.

After being accused of falsifying three figures in a submitted manuscript, Mauvais-Jarvis sued his accusers and officials at his former employer — Northwestern University — for defamation and conspiracy in 2011.

In 2014, a judge dismissed the suit. We wish we could tell you more details about it—such as what the university’s misconduct investigation found, or how the lawsuit was concluded—but they remain shrouded in mystery. What we know is based on court records from the lawsuit, which we recently obtained through an unrelated public records request. Even without all the details, it’s a long, sordid tale, involving a lot of finger-pointing and allegations of misconduct.

In 2008, a former research technician in the lab of Mauvais-Jarvis, then an associate professor of medicine at Northwestern University, raised concerns of fabrication in two figures in a paper on the regulation of insulin synthesis that had been submitted the Journal of Biological Chemistry. An inquiry committee at the university unanimously concluded that research misconduct charges against Mauvais-Jarvis were not credible.

But then a third figure in the manuscript was found to be “inaccurate,” and the university initiated a second inquiry. That’s when Mauvais-Jarvis — whose papers have been cited more than 2,000 times, according to Clarivate Analytics’ Web of Science, formerly part of Thomson Reuters — initiated a lawsuit. Read the rest of this entry »

Written by Megan Scudellari

April 12th, 2017 at 9:30 am

Journal flags another paper by diabetes researcher who sued to stop retractions

without comments

It would seem that resorting to legal means to avoid editorial notices doesn’t always work.

We’re coming to that conclusion after seeing yet another notice for Mario Saad, based at the University of Campinas in São Paulo, Brazil. In this case, it’s an expression of concern from the Journal of Endocrinology, on a 2005 paper that lists Saad as the second-to-last author. According to the notice, the journal is concerned the paper contains spliced and duplicated images; although the authors offered to repeat the experiments, the journal considered that potential delay “unacceptable.”

Despite Saad’s legal efforts, he is now up to 11 retractions, along with multiple expressions of concern.

Here’s the full text of the notice (which is paywalled, tsk tsk):

Read the rest of this entry »

Unexplained abnormalities in stem cells prompt Columbia researchers to pull diabetes paper

without comments

Researchers at Columbia University have retracted a 2013 paper in The Journal of Clinical Investigation, after uncovering abnormalities in the stem cell lines that undermined the conclusions in the paper.

Last year, corresponding author Dieter Egli discovered he could not reproduce key data in the 2013 paper because almost all the cell lines first author Haiqing Hua used contained abnormalities, casting doubt on the overall findings. When Egli reached out to Hua for answers, Hua could not explain the abnormalities. As a result, Hua and Egli agreed the paper should be retracted.

Since some of the details of how the paper ended up relying on abnormal cells remain unclear, the university confirmed to us that it is investigating the matter.

Here’s the retraction notice for “iPSC-derived β cells model diabetes due to glucokinase deficiency,” cited 42 times: Read the rest of this entry »

Coauthor’s past misconduct prompts dep’t chair to retract Diabetes study

without comments

A department chair of a Swedish university asked to retract a 2010 study in Diabetes after none of the authors could explain image-related ambiguities.

The matter prompted particular attention because the paper’s first author, Pontus Almer Boström, had been found guilty of scientific misconduct by the University of Gothenburg in 2012, after Jan Borén noted some irregularities in data calculated by Boström. At that point, the research group combed the data to identify further issues arising from Boström’s work, and didn’t find any.

But last summer, when a user on PubPeer raised questions about some of the images in the 2010 paper, the matter was brought back into focus. According to Borén, they found “no evidence of scientific misconduct in this study.” But Boström had left the university in 2009 and could not be reached, the corresponding author had passed away, and the remaining co-authors hadn’t stayed in the field. So Borén decided it would be best to retract the study to avoid any “lingering questions.”

Here’s the retraction notice for “The SNARE Protein SNAP23 and the SNARE-Interacting Protein Munc18c in Human Skeletal Muscle Are Implicated in Insulin Resistance/Type 2 Diabetes,” in which Borén thanks “Peer 1″ on PubPeer for “detecting the ambiguities and bringing them to our attention:” Read the rest of this entry »