About these ads

Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘belgium’ Category

“I am deeply saddened and disturbed:” Co-author of retracted Nature paper reveals how problems came to light

with 40 comments

Ben Scheres

Ben Scheres

On Wednesday, we reported on a Nature retraction of a paper whose corresponding author had also had a Cell paper retracted, and had been found to have committed a “violation of academic integrity” by Utrecht University. Today, we present the back story of how those retractions came to be, from another co-author of both papers, Ben Scheres, of Wageningen University: Read the rest of this entry »

About these ads

Nature paper by researcher found to have violated academic integrity retracted

with 4 comments

dhonukshe

Pankaj Dhonukshe

A 2013 paper in Nature that was among those whose first or last author had committed a “violation of academic integrity,” according to Utrecht University, has been retracted.

Here’s the notice: for “CLASP-mediated cortical microtubule organization guides PIN polarization axis,” whose corresponding author was Pankaj Dhonukshe: Read the rest of this entry »

Fraud topples second neuroscience word processing paper

with 4 comments

neuroimageWe have a second retraction from a group of neuroscience researchers in Belgium who discovered fatal errors in their work on how the brain sets about the task of reading written language. Spoiler alert: Turns out those errors weren’t errors after all.

As we reported back in May, the group, from the University of Leuven, was unable to replicate certain fMRI findings in a November 2012 article in Neuroscience. At the time, Hans P. Op de Beeck, who led the group, told us: Read the rest of this entry »

Infant formula paper smells like salami, retracted

leave a comment »

semperinatolcoverSeminars in Perinatology has retracted a 2002 paper by a group of authors in France and Belgium who’d used a previously published article (their own) as a template for the benighted work.

The article, “Nitrogen utilization and bone mineralization in very low birth weight infants fed partially hydrolyzed preterm formula,” by Jean-Charles Picaud and colleagues, appeared in December 2002. But it was based largely on this May 2001 paper in the Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition, titled “Nutritional Efficacy of Preterm Formula With a Partially Hydrolyzed Protein Source: A Randomized Pilot Study.”

According to the retraction notice:

Read the rest of this entry »

Doing the right thing: Psychology researchers retract after realizing data “were not analyzed properly”

with 3 comments

cerebral cortexAmid an ongoing investigation, a group of psychology researchers at the University of Leuven (KU Leuven) in Belgium have taken a painful decision to retract a paper now that they’ve realized there were serious problems with one aspect of the work.

Here’s the notice for “The Emergence of Orthographic Word Representations in the Brain: Evaluating a Neural Shape-Based Framework Using fMRI and the HMAX Model,” by Wouter Braet, Jonas Kubilius, Johan Wagemans, and Hans P. Op de Beeck: Read the rest of this entry »

One in twelve Belgian medical scientists admits having “made up and/or massaged data”: Survey

with 12 comments

001_coverEOSA recently released survey of Belgian scientists suggests that Flemish medical researchers admit to having made up or massaged data more often than their counterparts around their world.

The survey, by the Dutch science magazine Eos with the help of Joeri Tijdink, of VU University Medical Center in Amsterdam, and the Pascal Decroos Fund for Investigative Journalism, found that Read the rest of this entry »

Written by ivanoransky

March 26, 2013 at 9:53 am

Authors retract two papers on Remicade following legal battles

with one comment

april_2009_ar_coverA group of Belgian researchers has retracted two decade-old papers in Arthritis & Rheumatism following an investigation and court case.

The papers involved the use of the drug infliximab — sold by Johnson & Johnson as Remicade  — to treat Sjögren’s syndrome, an auto-immune condition marked by the destruction of exocrine glands that secrete saliva and tears.

Infliximab is not approved for Sjögren’s. Although the two now-retracted studies suggested that it might be helpful, subsequent data did not support those findings.

Neither, apparently, did the studies themselves. Here’s the retraction notice (it’s a PDF): Read the rest of this entry »

Facebook study retracted after authors request substantial changes

with one comment

cyberpsychThe journal Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking is retracting a paper about Facebook.

“Bridging the Gap on Facebook: Assessing Intergroup Contact and Its Effects for Intergroup Relations,” is by Sandy Schumann of the Free University of Brussels. The notice says only:

This article has been officially retracted from the Journal.

We asked journal editor Brenda K. Wiederhold for more information about the retraction, and she responded: Read the rest of this entry »

Ovarian transplant update: Authors of 2004 live-birth follow-up letter ask Lancet to retract it

with 11 comments

Yesterday, we brought you news of a story in Belgium involving questions about whether a woman who gave birth following an ovarian transplant could have become pregnant without the transplant. The case, which led to a university investigation but no retraction, included allegations of theft and arson.

This morning, we were made aware of a request for a retraction from The Lancet related to other work by Jacques Donnez, the obstetrician-gynecologist at the center of the case. In 2004, Donnez and colleagues published what they said was the first pregnancy using frozen banked ovarian tissue in The Lancet. The paper has been cited hundreds of times, but not everyone agreed with Donnez et al’s assessment at the time. All but one of the authors of a Lancet letter — colleagues of Donnez’s at the Catholic University of Louvain — describing the perinatal follow-up of the woman now say they don’t either, and want to retract their letter.

In their letter requesting retraction, published in the journal on July 14, Corinne Hubinont and colleagues write that they “did not have access to the patient’s gynaecological records throughout the pregnancy,” but that “Recently, we had the opportunity to read the patient’s notes,” which include a progesterone measurement “omitted by Donnez and colleagues:” Read the rest of this entry »

Written by ivanoransky

July 26, 2012 at 12:23 pm

Fireworks: Belgian dispute over ovarian transplant findings includes claims of theft, arson

with 9 comments

There’s a story brewing in Belgium that is, as one local newspaper put it, worthy of a TV drama.

Here’s our attempt at a summary: Jacques Donnez, chair of Catholic University of Louvain’s (UCL) gynecology department, and colleagues published two studies in Human Reproduction in 2010. One study claimed to show that a woman had given birth after undergoing chemotherapy for severe sickle cell disease and then getting an ovarian transplant from her sister.

The other of those studies, the authors noted, confirmed “data published earlier as a case report” in 2007. That case report of a woman with another type of anemia — the pregnancy only went as far as an embryo, which did not survive — garnered a good deal of attention, because, as New Scientist reported: Read the rest of this entry »

Written by ivanoransky

July 25, 2012 at 3:22 pm

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 31,325 other followers