Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Neuro journal pulls paper due to doubts over authors’ identities

without comments

international-journal-of-neuroscienceA neuroscience journal has retracted a 2015 study after noticing the author list changed from submission to publication.

According to the retraction notice in the International Journal of Neuroscience, “conflicting messages” were conveyed between the study’s alleged two lead authors, causing the journal to doubt the provenance of the paper.

All the study’s authors are listed as affiliated with The People’s Hospital of Laiwu City in Shandong, China.

Here’s the retraction notice, issued earlier this year:

We, the Editors and Publishers of International Journal of Neuroscience, are retracting the following article from publication in the Taylor & Francis journal.

Wei XJ, Li F, Yang Fy, Duan CH, Serum protein biomarkers screening in patients with ischemic stroke by LC-MS/MS, International Journal of Neuroscience 126(8): 692-699, doi: 10.3109/00207454.2015.1033713. Epub 2015 Aug 17.

Due to inconsistencies between the names of the submitting authors and published authors, including their host institution and conflicting messages between the two alleged lead authors, we find there is sufficient doubt with respect to the provenance of the article, therefore it is being retracted from the journal.

This appears to constitute a breach of warranties made by the authors with respect to originality and of our policy on publishing ethics and integrity. We note we received, peer-reviewed, accepted, and published the article in good faith based on these warranties, and censure this action.

The retracted article will remain online to maintain the scholarly record, but it will be digitally watermarked on each page as retracted.

The 2015 paper, “Serum protein biomarkers screening in patients with ischemic stroke by LC-MS/MS,” has so far been cited once (by its retraction notice), according to Clarivate Analytics’ Web of Science, formerly part of Thomson Reuters.

We’ve reached out to the study’s last and corresponding author, Chong-hao Duan, who is also based at The People’s Hospital of Laiwu City, according to the paper.

We’ve also contacted the journal for more information, and will update the post with anything else we learn.

When the author list changes after a paper is submitted, sometimes journals become concerned one or more of the authors paid to be added to the author list. It’s a topic editors have spent time thinking about; here’s a recent article about seven signs of “authorship for hire.”

Like Retraction Watch? Consider making a tax-deductible contribution to support our growth. You can also follow us on Twitter, like us on Facebook, add us to your RSS reader, sign up on our homepage for an emailevery time there’s a new post, or subscribe to our daily digest. Click here to review our Comments Policy. For a sneak peek at what we’re working on, click here.

  • Post a comment

    Threaded commenting powered by interconnect/it code.