Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘rockefeller university press’ Category

OSU researcher under investigation corrects paper cited 500 times

with 2 comments

An EMBO journal has issued a correction for a well-cited 2012 review co-authored by a cancer researcher under investigation.

Carlo Croce, the last author on the review, has been beleaguered by misconduct accusations that have followed him for years (recently described in a lengthy article in the New York Times), and his university has recently re-opened an investigation into his work.

By our count, Croce — based at The Ohio State University — has logged six retractions, along with multiple expressions of concerns and corrections. The latest correction, in EMBO Molecular Medicine, notes the review lifted passages from multiple publications — and was in turn reused in later papers, as well.

Here’s the notice:

Read the rest of this entry »

Fat cell paper earns unusually detailed retraction

with 10 comments

jcbA pair of cell biologists have taken responsibility for extensive figure errors that scuttled their paper in the Journal of Cell Biology.

While there were five authors, first and last authors Eva Szabo and Michal Opas took responsibility in the notice. A number of figures “contain incorrect data and/or presentation errors,” and the original data isn’t available for verification. The notice is unusually clear about which figures and data are compromised.

The paper was published in 2008, and retracted on January 12, 2015. It has been cited 32 times, according to Thomson Scientific’s Web of Knowledge.

Here’s the notice for “Calreticulin inhibits commitment to adipocyte differentiation’: Read the rest of this entry »

Written by Cat Ferguson

January 16th, 2015 at 9:30 am

First author blamed for retraction in prestigious medical journal

with 42 comments

jemcoverThe authors of a Journal of Experimental Medicine have retracted it, blaming the first author for data and figure manipulation.

The paper, “The requirements for natural Th17 cell development are distinct from those of conventional Th17 cells,” was initially published in September 2011 and has been cited 25 times, according to Thomson Scientific’s Web of Knowledge. First author Jiyeon Kim was an MD-PhD candidate at the University of Pennsylvania until this year, according to a LinkedIn profile.

Here’s the notice: Read the rest of this entry »

Clare Francis scores a bullseye: Journal of Cell Biology paper retracted for image manipulation

with 31 comments

jcbIf you’re a journal editor or publisher, there’s a good chance your email inbox has seen its share of emails from “Clare Francis,” who has been crusading against text and image duplication in papers for some years now. Some editors have grown quite weary of those emails, sometimes because they don’t want to deal with anonymous whistleblowers, and sometimes because they have found Clare’s claims to be without merit.

But the Journal of Cellular Biology is one journal that has apparently continued to take them seriously. Today, they retract “Follistatin induction by nitric oxide through cyclic GMP: a tightly regulated signaling pathway that controls myoblast fusion,” a 2006 paper about which Francis first raised concerns in early November. Here’s the notice, one of those wonderfully detailed ones that make us squeal like schoolgirls meeting the Beatles: Read the rest of this entry »

Written by Ivan Oransky

January 22nd, 2013 at 2:45 pm

Authors, including highly cited cancer researcher, blame “clerical error” for image mixup in paper

with 20 comments

The Journal of Experimental Medicine has issued a correction for a 2011 paper by Michael Karin, a prominent cancer researcher at the University of California, San Diego, after learning about a “clerical error” in one of the figures.

According to the notice for the article, “Constitutive intestinal NF-κB does not trigger destructive inflammation unless accompanied by MAPK activation,” Read the rest of this entry »