Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘china retractions’ Category

Another “first author has accepted responsibility” retraction from immunity journal

without comments

IAIScientists have pulled their 2013 Infection and Immunity paper after a reader noticed duplicated data in three figures, and the first author was “unable to provide the original data used to construct the figures,” according to the journal’s editor-in-chief.

According to the retraction note, “the first author has accepted responsibility for these anomalies” — similar to another recent retraction from the same journal, also due to image duplication reported by a reader (apparently the journal has one or more careful readers).

The paper, “Pseudomonas aeruginosa Outer Membrane Vesicles Modulate Host Immune Responses by Targeting the Toll-Like Receptor 4 Signaling Pathway,” concerns the role of outer membrane vesicles excreted by the bacteria to incite an inflammatory response in mice. It was written by authors at the University of North Dakota, Sichuan University in China, and the University of Chicago, and has been cited six times, according to Thomson Scientific’s Web of Knowledge.

Here’s the complete retraction note:

Read the rest of this entry »

Sub-optimal: Industrial optimization paper crushed by author’s “serious error of judgment”

with 3 comments

chemo intell lab systemsChemometrics and Intelligent Laboratory Systems, an Elsevier publication, has retracted a 2014 paper by researchers in China and the United Kingdom for data misuse and authorship issues.

The article, “Optimization of fluidized bed spray granulation process based on a multiphase hybrid model,” was purportedly written by Dapeng Niu, of the College of Information Science and Engineering at Northeastern University, in Shenyang, China, Ming Li, of De Montfort University, in Leicester, England, and Fuli Wang, a vice-president at Northeastern.

But Niu apparently didn’t perform any experiments, lifted the data from other sources, and published the paper without his co-authors’ okay.

Here’s more from the retraction notice: Read the rest of this entry »

Scientists “wish to resign as co-authors:” Quantum dot paper retracted

with 21 comments

chemcommChemical Communications has retracted a 2015 article by a group of researchers in China over concerns about fabricated data and an incredible shrinking list of authors.

The paper, “N, S co-doped graphene quantum dots from a single source precursor used for photodynamic cancer therapy under two-photon excitation,” was ostensibly written by nine researchers at the Collaborative Innovation Center for Marine Biomass Fiber, Materials and Textiles of Shandong Province, the Shandong Sino-Japanese Center for Collaborative Research of Carbon Nanomaterials, Laboratory of Fiber Materials and Modern Textiles, the Growing Base for State Key Laboratory at the  College of Chemical Science and Engineering at Qingdao University, and Mayo Clinic, in Rochester, Minn.

According to the abstract: Read the rest of this entry »

Geology dust-up: Second sand paper swept away for duplication

without comments

GeomorphologyCiting an “abuse of the scientific publishing system,” the editors of Geomorphology have retracted a paper from a quartet of geologists in China for containing “significant similarity” to four other papers.

It is the second recent retraction for the group: In a loop of self-plagiarism, the Geomorphology paper was cited as a source of copied material in a retraction last month from Sedimentary Geology.

This most recent retraction is of a January 2014 paper, “The influence of sand bed temperature on lift-off and falling parameters in windblown sand flux,” analyzing the rise and fall of windblown sand based on the temperature of the sand bed.

Here is the full text of the notice:

Read the rest of this entry »

Written by Megan Scudellari

May 27th, 2015 at 11:30 am

Chip slip: Irreproducibility erases computer memory paper

without comments

nanoscaleResearchers at the Chinese Academy of Sciences have retracted a paper in Nanoscale about an experimental computer chip after they were unable to recreate their published results.

“We retract this article to avoid misleading readers and intend to undertake further tests to confirm our previous results,” they write in the notice.

The scientists are working on developing a chip that uses resistive random-access memory, which allows a huge amount of information to be stored in a tiny package and accessed quickly while using very little power. A number of companies are working on the technology, but none have successfully commercialized it.

Here’s the notice for “High uniformity and improved nonlinearity by embedding nanocrystals in selector-less resistive random access memory” (free, but requires login): Read the rest of this entry »

Improper citation, PubPeer comment snowballs into double retraction in phys chem journal

with 5 comments

chemphyschemChemPhysChem is retracting a pair of articles by a group of researchers in China and their colleagues who pieced together the work from two previously published articles.

The papers appeared in 2012 and 2015, and were flagged by a reader whose own work had been improperly cited, according to the editor of the journal.

The 2012 article was titled “Adsorption Features of Flavonoids on Macroporous Adsorption Resins Functionalized with Ionic Liquids,” and has been cited twice, according to Thomson Scientific’s Web of Knowledge. The senior author was Duolong Di, of the Lanzhou Institute of Chemical Physics in Qingdao. According to the retraction notice:
Read the rest of this entry »

Double-dipping equals double retraction for fracking paper

with 5 comments

tran por medTransport in Porous Media and the Journal of Petroleum Science and Engineering have retracted two articles on shale gas by Chinese researchers for duplication and other “mistakes.”

The articles came from a group at the State Key Laboratory of Oil and Gas Reservoir Geology and Exploitation at Southwest Petroleum University, in Chengdu. The articles share a corresponding author.

According to the abstract of the TPM paper, “Pressure Transient Analysis for Multi-stage Fractured Horizontal Wells in Shale Gas Reservoirs”:

The presented model could be used to interpret pressure signals more accurately for shale gas reservoirs.

Make that a double, according to its notice:

Read the rest of this entry »

Drunk rats paper wasted by “significant statistical errors”, among other issues

with 2 comments

MolBiolRep_ak5Authors from Xinxiang Medical University in Weihui, China, are retracting a 2014 paper in Molecular Biology Reports because… well, because lots of things.

The researchers exposed nine rats to acute levels of alcohol then compared them to unexposed mice rats, noting differences in gene expression and molecular pathways.

But no one is toasting these findings anymore. Here are the details behind the retraction, courtesy of the notice:

Read the rest of this entry »

Reporting errors sink chem paper on liquid-liquid equilibrium

without comments

Jced_coverA team of chemists at Hunan University and Zhejiang Shuyang Chemical Company in China have retracted a paper from the Journal of Chemical & Engineering Data after “inconsistencies with the literature” led them to discover “errors” in the way the data were reported.

According to the corresponding author Qinbo Wang, in December 2014, Robert Chirico, an associate editor at the journal, contacted Wang with concerns that the paper’s data were an anomaly.

Wang then went through the original notes with the first author, and realized that the data reported in the paper didn’t match the experimental results. The lab then conducted further experiments, and discovered that multiple corrections would be necessary. They were, as Wang told us: Read the rest of this entry »

Chinese medical case study erased after guardian consent withdrawn

with one comment

JMCRThe editor of the Journal of Medical Case Reports, a BioMed Central title, has retracted and removed a case study of a novel surgical treatment after the patient’s legal guardian withdrew consent post-publication.

The paper, “Novel two-stage surgical treatment for Cantrell syndrome complicated by severe pulmonary hypertension: a case report,” describes the treatment of a six-month-old Han Chinese girl suffering from a rare combination of birth defects called Cantrell syndrome, complicated by pulmonary hypertension.

The original article, published in March 2014, has been removed from the journal’s website, though the abstract can be read on PubMed. It is unclear whether the authors, the child’s guardian, or some other party informed the editor of the withdrawal of consent.

The brief notice offers few details:

Read the rest of this entry »

Written by Megan Scudellari

April 28th, 2015 at 9:30 am