Who is Ranjit Kumar Chandra? A timeline of notoriety

R K Chandra
R K Chandra

Last month, Ranjit Kumar Chandra was denied an extension to file an appeal of his lawsuit against the Canadian Broadcasting Corporation (CBC). It seemed to mark the end of a long fall for the self-proclaimed “father of nutritional immunology,” who has ended up with multiple high-profile retractions and on the wrong end of a costly libel lawsuit.

The case had a lot of twists and turns, however. So for your convenience, we’ve compiled a timeline of everything you need to know about the events that led up to the lawsuit — where it all began, and how it ended last July, when the Ontario Superior Court of Justice ruled in favor of the CBC, and the apparent epilogue this June.

In the 1980s, Chandra was a highly regarded nutrition researcher; in 1989, he was made a member of the Order of Canada. He authored over 200 papers during his time at Memorial University of Newfoundland. He has referred to himself as the “father of nutritional immunology,” but the link to his website no longer appears to be active.

Here’s how it all fell apart:

July 22, 1989: Chandra publishes “Influence of maternal diet during lactation and use of formula feeds on development of atopic eczema in high risk infants” in BMJ. The paper has been cited 158 times, according to Thomson Reuters Web of Science.

August 1989: Chandra publishes “Effect of feeding whey hydrolysate, soy and conventional cow milk formulas on incidence of atopic disease in high risk infants” in Annals of Allergy. The paper has been cited 137 times.

October 7, 1989BMJ issues a correction for Chandra’s paper because of editorial errors.

1992: Research nurse Marilyn Harvey reports Chandra to the Memorial University of Newfoundland (MUN) for misconduct.

October, 1992: Chandra publishes a three-year followup to his 1989 Annals of Allergy paper in the American Journal of Clinical Nutrition, titled “Cumulative incidence of allergic disorders in high risk infants fed whey hydrolysate, soy, and conventional cow’s milk formulas;” it has not been indexed by Web of Science.

November 7, 1992: Chandra publishes “Effect of vitamin and trace-element supplementation on immune responses and infection in elderly subjects” in The Lancet. The paper has been cited 388 times.

August, 1995: Following allegations raised by A.J. Davis, the chief of the Department of Pediatrics at MUN at the time, about whether or not the Annals of Allergy study and its three- and five-year (unpublished) followups were done as Chandra specified, MUN completes an inquiry (PDF) into three of Chandra’s studies: covered multiple papers by Chandra, including the one in BMJ and the Annals of Allergy (also known as the Carnation study). The inquiry’s findings include:

absolutely no raw data (or files) of any kind were exhibited

the Committee cannot identify anyone who did the recruiting, cannot identify anyone who did or remembers a significant amount of work

the coauthors had little or very likely nothing to do with the work

it is unbelievable that there are essentially no hospital records to support the study in question

the committee cannot accept that the Carnation study was done anywhere near to completeness or with the accuracy reported in the Annals of Allergy and Journal of Clinical Nutrition, For that matter, the same can probably be said for the Mead Johnson work published in the British Medical Journal.

Despite these findings, MUN says the inquiry was the result of a flawed investigation and could not be relied upon, so ultimately it is not published.

2000: Chandra submits a paper to BMJ for publication showing that a vitamin supplement he patented could improve cognition in elderly patients. BMJ rejects it on suspicion that it seemed to exceed the capabilities of a single author. Richard Smith, the Editor-in-Chief at the time, is concerned that the amount of psychometric testing involved in the study is beyond Chandra’s ability, given that his expertise is nutrition.

September 17, 2001: Chandra publishes “Effect of vitamin and trace-element supplementation on cognitive function in elderly subjects,” the paper that BMJ rejected, in Nutrition instead. The paper has been cited 83 times.

January-February, 2002: An author named Amrit Jain publishes “Influence of vitamins and trace-elements on the incidence of respiratory infection in the elderly” in Nutrition Research, a journal founded and edited by Chandra at the time. It supports Chandra’s research: Jain’s study used the same supplement as Chandra’s 2001 Nutrition study and claims that the supplement reduced infection rates in elderly patients. But as BMJ later noted:

this author has never been traced beyond a rented mailbox in Canada.

The paper has been cited 16 times.

Later, evidence would point to “Amrit Jain” as a pseudonym for Ranjit Chandra.

August 2002: Following continued requests from BMJ for Chandra’s raw data, MUN informs the journal that Chandra had taken four months of unpaid leave and was ignoring their requests for the data. Chandra resigns from MUN and leaves Canada for India.

June 28, 2003: A letter to The Lancet raises concerns with both the 1992 paper as well as the 2001 paper published in Nutrition, claiming the results are statistically impossible.

February 21, 2005: Nutrition retracts Chandra’s 2001 paper. The note states:

The numerous serious questions raised about the methodology call into question the study’s veracity. Professor Chandra’s reply to repeated correspondence concerning these problems did not in our view satisfactorily provide supporting information nor explain discrepancies in his data.

January 30-February 1, 2006: The CBC airs a three-part documentary on Chandra. The program identified 10 papers that were either “fraudulent or highly suspicious.” BMJ reviews the documentary, giving it a rating of three and a half stars.

January 3, 2008: MUN opens an investigation into Chandra’s 2001 paper published in Nutrition. The stated goal of the investigation is:

To determine if the manuscript submitted by Dr. R. K. Chandra to the British Medical Journal in 2000, and published in Nutrition in 2001 was in full compliance with the scientific, ethical and/or integrity standards of Memorial University at the time.

October 3, 2009: MUN finishes the report of Chandra’s Nutrition paper. The report finds 41 problems with the paper and concludes the paper was not in compliance with their standards, but they do not publish the report.

2011: Chandra sues the CBC for libel and invasion of privacy. His claim is $132 million.

During the court case, CBC producer Lynn Burgess testified that she and other CBC staff involved in the documentary suspected that Amrit Jain was a pseudonym that Chandra had used:

During my testimony I said that we thought Amrit Jain was actually Dr Chandra. Our lawyers later showed the jury that Amrit Jain was an anagram for “I am Ranjit.”

July 21, 2015: The Ontario Superior Court of Justice rules in favor of the CBC following a 56-day trial, saying what they broadcast was true and did not invade Chandra’s privacy.

July 31, 2015The Lancet informs Retraction Watch that they have no reason to further investigate Chandra’s 1992 paper:

That 1992 paper was the subject of further editorial and external review in 2003. We found no evidence of fraud, fabrication, or falsification of the data published in 1992, so no grounds for retraction. We are not aware of any new information, so there are no plans to further investigate, or to retract the paper.

October 6, 2015The Lancet opens an investigation into Chandra’s 1992 paper, after MUN sent the journal a copy of the 2009 investigation report, and the head of the institution raised questions about the “veracity” of The Lancet paper.

October 13, 2015: Chandra meets with his counsel to file an appeal for the libel lawsuit. However, this is well past the 30-day period to file. Chandra says he was unable to file earlier due to surgery in September.

October 28, 2015BMJ retracts Chandra’s 1989 paper after obtaining a copy of MUN’s 1995 inquiry. The inquiry entered the public domain as a result of Chandra’s legal action against the CBC.

November 13, 2015: Chandra is ordered to pay $1.6 million to cover the CBC’s legal fees from the libel lawsuit.

December 2, 2015: MUN releases its 2009 report of Chandra’s Nutrition paper. A spokesperson for MUN says they were unable to release it earlier because of Chandra’s suit against the CBC.

December 3, 2015: Chandra is stripped of his Order of Canada membership.

January 30, 2016The Lancet retracts Chandra’s 1992 paper 24 years after it was published, saying that the reliability of the study “can no longer be assured.”

June 9, 2016: The Court of Appeal for Ontario says it will not grant an extension to file an appeal for Chandra. He is ordered to pay another $35,000 to the CBC for trying to file an appeal past the 30-day period.

June 16, 2016: MUN’s 2009 report on Chandra’s Nutrition paper results in two more retractions in Nutrition Research, including the paper by Amrit Jain.

The 1989 Annals of Allergy paper has not been retracted.

August 25, 2016: Chandra, who appears to have been practicing medicine in Ontario, has been charged with healthcare fraud, according to the Toronto Star.

We’ll update this timeline as new events arise.

Like Retraction Watch? Consider making a tax-deductible contribution to support our growth. You can also follow us on Twitter, like us on Facebook, add us to your RSS reader, sign up on our homepage for an email every time there’s a new post, or subscribe to our new daily digest. Click here to review our Comments Policy. For a sneak peek at what we’re working on, click here.

12 thoughts on “Who is Ranjit Kumar Chandra? A timeline of notoriety”

    1. At the end of the article it states that so far they have received no money. It doesn’t say if there was a bond put up, or assets still in Canada, otherwise they will be chasing him through the Indian court system.

  1. The Wikipedia page for the founding editor of Nutrition, Michael Meguid (disclaimer – Mike’s a personal friend and colleague) has some more details on the internal happenings at the journal, and letter-writing, that led to the retraction of the 2001 paper…
    The page contains several links to a website by Seth Roberts (who was statistical editor at the journal), with copies of various letters and correspondence associated to the case…

  2. “MUN says the inquiry was the result of a flawed investigation and could not be replied upon” replied –> relied

  3. We are not aware of any new information, so there are no plans to further investigate, or to retract the paper.

    It is good to see that the Lancet is so protective of its contributors.

  4. Those curious about the flaws in Chandra’s papers on the effects of nutritional supplements for the elderly on cognition and on the rate of infection might find interesting an exchange with Chandra in Nutrition about the former (www.psych.upenn.edu/~saul/roberts.sternberg.chandra.pdf)
    and a paper in Nutrition Journal about the latter (www.psych.upenn.edu/~saul/sternberg.roberts.pdf).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.