Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘sage’ Category

Journal silently fixes emergency care paper — after misleading press coverage

with 2 comments

Last month, a colleague of emergency medicine doctor Daniel Waxman sent him some newly reported findings that took him by surprise. Waxman knew from the title of a press release about the recent paper — “Nearly Half of U.S. Medical Care Comes From Emergency Rooms” — that something was wrong.

Immediately I said, that’s not true. It’s just crazy.

Waxman quickly realized the mistake: The data were based only on care provided in hospitals — much of which, not surprisingly, originates from emergency departments (EDs). But the title of the paper, the abstract, and other places in the text do not specify that. What’s more,  the press release about the study says the findings relate to “all medical care.” The journal has since changed the paper, including the title, to make that distinction clear, but not provided any editorial notice indicating the text had been updated. Meanwhile, the press release and news stories about the original study continue to report the “surprising” original findings.

Read the rest of this entry »

Written by Alison McCook

November 14th, 2017 at 8:00 am

Caught Our Notice: Dear peer reviewer, please read the methods section. Sincerely, everyone

with 2 comments

Via Wikimedia

TitlePlasma contributes to the antimicrobial activity of whole blood against Mycobacterium tuberculosis

What Caught Our Attention: A big peer review (and perhaps academic mentorship) fail.  These researchers used the wrong anticoagulant for their blood samples, leading them to believe that certain blood components were fighting microbes. The authors counted the number of colonies to show how well or poorly Tuberculin mycobacteria were growing in cultures — but blood samples need anticoagulants to prevent clots before analysis, and they used an anticoagulant that actually prevented the microbes from colonizing. The authors (and reviewers) should have known this from  Read the rest of this entry »

Written by Alison Abritis

November 13th, 2017 at 8:00 am

Editors resign before launch of new journal. What went wrong?

without comments

The editors of a new journal resigned earlier this month, claiming that one of the publishers had cold feet about launching the journal. The publishers, however, tell a different story.

To be honest, we’re a bit confused about what happened.  

The editors—Apoorvanand Jha and Dhruva Narayan—claim that India’s Council for Social Development (CSD), which was publishing the journal in collaboration with SAGE, attempted to stall the launch of the journal after expressing concerns about the content. As a result, both editors have decided to resign from the journal, Samajik Vimarsh, created to publish social science findings in Hindi. An article published in The Wire quotes the director of the CSD, Ashok Pankaj, saying that the council had decided to shutter the journal.

But SAGE told us that the CSD has not interfered in the editorial process and both publishers remain committed to launching the social science journal. The only hold-up, according to SAGE, has been registering the journal with the government’s Registrar of Newspapers for India (RNI)—a legal requirement for all journals in India. The CSD website also states that the publisher remains firmly committed to bringing out the Hindi Journal after meeting the legal requirement.”

Here’s the longer version of the story: Read the rest of this entry »

Written by Victoria Stern

October 27th, 2017 at 11:00 am

SAGE journal retracts three more papers after discovering faked reviews

with one comment

SAGE recently retracted three 2015 papers from one of its journals after the publisher found the articles were accepted with faked peer reviews. The retraction notices call out the authors responsible for submitting the reviews.

This trio of retractions is the second batch of papers withdrawn by Technology in Cancer Research & Treatment over faked reviews in the past eight months. In 2016, the journal began investigating concerns from an anonymous tipster about faked reviewer reports and subsequently retracted three papers in December over “manipulation of the peer-review process” (1, 2, 3).

Jennifer Lovick, the journal’s executive editor, told us the recent issues have prompted the journal to take steps to strengthen the peer review process: Read the rest of this entry »

Written by Victoria Stern

August 21st, 2017 at 11:30 am

When a journal retracts 107 papers for fake reviews, it pays a price

with 8 comments

A company that indexes journals — thereby assigning them impact factors — has chosen to delist a cancer journal after it retracted 107 papers earlier this year for faked peer reviews.

Starting July 19, anything published by Tumor Biology will not be indexed in Web of Science, part of Clarivate Analytics (formerly part of Thomson Reuters). Clarivate told us the decision was based on the fake reviews that took down more than 100 papers earlier this year. The problematic papers were released while the journal was published by Springer, not its current publisher, SAGE.

Without being indexed by Web of Science, Tumor Biology will lack an impact factor — which can be the kiss of death for many journals, since researchers (and institutions) often count on such metrics when applying for grants and promotions, so many will not submit work to a journal without one.

Here’s the statement from a Clarivate spokesperson [their emphasis]:

Read the rest of this entry »

Written by Alison McCook

August 16th, 2017 at 11:30 am

A new record: Major publisher retracting more than 100 studies from cancer journal over fake peer reviews

with 19 comments

Springer is retracting 107 papers from one journal after discovering they had been accepted with fake peer reviews. Yes, 107.

To submit a fake review, someone (often the author of a paper) either makes up an outside expert to review the paper, or suggests a real researcher — and in both cases, provides a fake email address that comes back to someone who will invariably give the paper a glowing review. In this case, Springer, the publisher of Tumor Biology through 2016, told us that an investigation produced “clear evidence” the reviews were submitted under the names of real researchers with faked emails. Some of the authors may have used a third-party editing service, which may have supplied the reviews. The journal is now published by SAGE.

The retractions follow another sweep by the publisher last year, when Tumor Biology retracted 25 papers for compromised review and other issues, mostly authored by researchers based in Iran. With the latest bunch of retractions, the journal has now retracted the most papers of any other journal indexed by Clarivate Analytics’ Web of Science, formerly part of Thomson Reuters. In 2015, its impact factor — 2.9 — ranked it 104th out of 213 oncology journals.

Here’s more from Springer’s official statement, out today:

Read the rest of this entry »

Written by Alison McCook

April 20th, 2017 at 9:00 am

Group whose findings support video game-violence link loses another paper

with 3 comments

Last July, Joseph Hilgard, a postdoctoral fellow at the Annenberg Public Policy Center at the University of Pennsylvania, saw an article in Gifted Child Quarterly that made him do a double take. Hilgard, who is studying the effects of violent media on aggressive behavior, said the results of the 2016 paper “caused me some alarm.”

The research—led by corresponding author Brad J. Bushman, a professor of communication and psychology at The Ohio State University (OSU)—showed that gifted and non-gifted children’s verbal skills dropped substantially after watching 12 minutes of a violent cartoon. The violent program had a greater impact on the gifted children, temporarily eliminating the pre-video verbal edge they displayed over their non-gifted peers.

To Hilgard, the results suggested that violent media can actually impair learning and performance. But the effect size was huge — so big, Hilgard thought it had to be a mistake. This, plus other questions, prompted Hilgard to contact the authors and the journal. Unfortunately, once he got a look at the data — collected by a co-author in Turkey who became unreachable after the recent coup attempt — the questions didn’t go away. So the journal decided to retract the paper.

Bushman’s body of work has continually supported the idea that violent media increases aggressive behavior, including a controversial 2012 study “Boom, Headshot!” that was retracted earlier this year.

What first struck Hilgard as odd about the 2016 paper was how large the effect of the violent cartoon was: Read the rest of this entry »

“Boom, headshot!” Disputed video game paper retracted

with 5 comments

After a years-long dispute over a 2012 paper which suggested there might be some effects of first-person shooter video games on players, the journal has retracted the paper.

The stated reason in the notice: Some outside researchers spotted irregularities in the data, and contacted the corresponding author’s institution, Ohio State University, in 2015. Since the original data were missing, Communication Research is retracting the paper, with the corresponding author’s okay.

But as our story last month about this years-long dispute reported, there is a bit more to it.  Read the rest of this entry »

Dispute over shooter video games may kill recent paper

with 2 comments

Can playing first-person shooter video games train players to become better marksmen?

A 2012 paper — titled “Boom, Headshot!” — presented evidence to suggest that was, in fact, true. But after enduring heavy fire from critics (one of whom has long argued video games have little lasting impact on users), the authors are planning to retract the paper, citing some irregularities with the data. Although the journal has apparently agreed to publish a revised version of the paper, last year the researchers’ institution decided to launch a misconduct investigation against one of the two co-authors.

Brad Bushman, a professor of communication and psychology at the Ohio State University, headed the research along with then-postdoc Jodi Whitaker, now an assistant professor at the University of Arizona.

According to a recent email from the editor of Communication Research to two critics of the paper, the retraction notice will look something like this:  Read the rest of this entry »

Written by trevorlstokes

December 9th, 2016 at 9:30 am

Journals flag two papers by psychologist Jens Förster

without comments

forster-j-a1Journals have flagged two papers by prominent social psychologist Jens Förster — whose work has been subject to much scrutiny — over concerns regarding the validity of the data. 

Förster already has three retractions, following an investigation by his former employer, the University of Amsterdam (UvA) in the Netherlands. In 2014, we reported on the first retraction for Förster for one of three studies with odd patterns that were flagged by the UvA investigation, a 2012 paper in Social Psychological and Personality Science; subsequently, the Netherlands Board on Research Integrity concluded that data had been manipulatedThree statistical experts from the UvA then carried out a more in-depth analysis of 24 publications by Förster, and found eight to have “strong evidence for low scientific veracity.”

Last year, Förster agreed to retract two more papers as part of a deal with the German Society for Psychology (DGPs); those retractions appeared earlier this year. All three papers that Förster has lost until now are from the “strong evidence for low scientific veracity” category. Recently, two more of Förster’s papers from the same category were flagged with notices, but not retracted.

One “statement of institutional concern,” issued by Personality and Social Psychology Bulletin, reads:
Read the rest of this entry »