Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘plagiarism’ Category

Chem paper “the product of intentional, knowing, or reckless falsification, fabrication, and plagiarism”

without comments

rsc-advancesA journal has retracted a study after an institutional investigation concluded that it was riddled with misconduct.

According to the retraction notice in RSC Advances, the first author submitted the paper without the knowledge of the other two co-authors, and the paper was falsified, fabricated, and plagiarized. The notice cites a probe at the University of Tennessee (UT) at Knoxville — where all three listed authors are based — that concluded the study’s findings were invalid.

We asked a UT spokesperson if the first author, Sammy Eni Eni, was still based at the institution, and received this response: Read the rest of this entry »

Oops — journal retracted the wrong article

with 3 comments


Sometimes you have the right guy, but charge him with the wrong crime — like nabbing someone for not using a turn signal after he just ran through a red light.

A reproductive sciences journal has admitted to mistakenly retracting the wrong article last year — and is now pulling the previously issued retraction notice, along with retracting a different paper by the same author.

K. P. Suresh, author of both studies (the previously pulled one and the newly retracted one) from the National Institute of Veterinary Epidemiology and Disease Informatics in Bengaluru, Karnataka, India, appealed the journal’s 2015 decision to retract his previous paper. As we reported at the time, Suresh argued that his 2012 paper was “entirely different” from the study it is said to have plagiarized from. It turns out, he may have been right, because now the journal has pulled a different paper of his, published in 2011.

According to one of the notices, the Journal of Human Reproductive Sciences previously retracted the incorrect paper due to “technical errors.”

In both cases, the journal cited the reason for retraction as “duplicity of text.”

The journal has now issued another retraction notice for the previously published notice, which reads: Read the rest of this entry »

Data were “fraudulently obtained” in epilepsy paper, probe finds

without comments

brain-research-bulletinA brain research journal has retracted a 2016 study about epilepsy after an institutional investigation determined that some of the data were taken from another published paper.

The retraction notice for the study — which appeared in Brain Research Bulletin — cites an investigation by the scientific integrity committee at Tongji University in Shanghai, China, which concluded the authors had engaged in “unethical publishing behavior.”

Here’s the retraction notice for “Clc-2 knockout attenuated experimental temporal lobe epilepsy in mice by tonic inhibition mediated by GABAA receptors:” Read the rest of this entry »

Renewable energy researcher with troubled record loses another paper

with 2 comments

renewable-sustainable-energy-reviewsA renewable energy researcher who recycled material in several papers — and has already agreed to withdraw 10 studies — has lost another paper.

In January, we reported that six of 10 papers flagged by an investigation into author Shyi-Min Lu have either been retracted or withdrawn. Now, Lu has lost another paper that was not among the previous ten — again, for reproducing figures from earlier works without seeking permission from original authors. This paper was on a hot topic: gas hydrates, considered to be a potential new energy source to replace oil in the 21st century.

The investigations into Lu’s work took place at the Industrial Technology Research Institute in Hsinchu, Taiwan, where he was formerly based, and the National Taiwan University, in Taipei, Taiwan, which fired Lu from his position at the university’s energy research center.

Here’s the retraction notice in Renewable and Sustainable Energy Reviews, issued last month: Read the rest of this entry »

When does “overlap” become plagiarism? Here’s what PLOS ONE decided

with 12 comments


Consider this: Fragments of a PLOS ONE paper overlap with pieces of other publications. The authors used them without credit and without quotation marks.

This sounds an awful lot like plagiarism — using PLOS‘s own standards, even. But the journal isn’t calling it plagiarism. They’ve labeled this an instance of “text overlap,” a spokesperson told us, based on the amount of material that the paper shares with others.

The last author — Carlo Croce, who has two retractions under his belt — denies that he plagiarized, and says that his university has cleared him of a plagiarism charge from an anonymous whistleblower.

PLOS fixed this case last year with a correction notice — not the common course of action for a case of confirmed plagiarism. Take a look at the notice for yourself:

Read the rest of this entry »

Researcher who sued to stop retractions earns his 8th

with 2 comments

Mario Saad

Mario Saad

Mario Saad, a diabetes researcher who once sued to stop a publisher from retracting his papers, has just received his eighth retraction.

Critical Care has retracted a 2012 paper about treating sepsis, citing extensive similarities between figures within the paper and 10 others.

Here’s the full notice for “Diacerhein attenuates the inflammatory response and improves survival in a model of severe sepsis:” Read the rest of this entry »

Korean journal bans author for three years for plagiarism

without comments

journal-of-the-korean-data-and-information-science-societyA  journal in Korea has banned a researcher from submitting papers for three years after an investigation found evidence of plagiarism.

The retraction notice for “Goodness-of-fit tests for a proportional odds model,” which appears in the Journal of the Korean Data and Information Science Society, cites an investigation by an academic ethics committee, but it’s unclear where this review panel was based. 

Since the original retraction notice is in Korean, we’ve got it translated by One Hour Translation. It reads: Read the rest of this entry »

Authors didn’t generate key brain images, probe finds

with 3 comments

Frontiers in Human NeuroscienceA neuroscience journal has issued a retraction after discovering some of the paper’s integral images didn’t originate from the authors’ labs.

The retraction notice  — for a study about a condition once known as “water on the brain” — cites an investigation by the journal’s publisher, Frontiers, which determined that the figures were not “duly attributed.” The authors say they agree with the retraction.  

Here’s the retraction notice for “Revisiting hydrocephalus as a model to study brain resilience,” published by Frontiers in Human Neuroscience: Read the rest of this entry »

A plagiarism loop: Authors copied from papers that had copied from others

with 2 comments

2Note to self: If you’re going to duplicate your own work, don’t copy from papers that plagiarize others’ research.

Just such a mistake has cost a PhD candidate three papers — although his co-author argues that a company is in part to blame.

Hossein Jafarzadeh, who is studying mechanical engineering at the University of Tehran, apparently asked a company to complete photomicroscopy for his work. Instead of doing to the work, the company provided him with an image taken from another paper, according to Karen Abrinia, his co-author, who is based at the same institution.

That’s the explanation that Abrinia gave when we asked about three retractions that the pair share, at least.

What the notices tell us is a little more convoluted. Plagiarized material from two different papers ended up in two different papers by the pair. Then, the researchers copied from their own papers in a third paper. (We’re unclear if Abrinia attributes every step of the mess to a company or not. Confused yet?) 

Read the rest of this entry »

Author lifts from one paper in two different articles. Why does one journal retract, while the other corrects?

with 4 comments

circ resAre there instances when similarities between papers should be fixed by a correction, rather than a retraction?

We’re asking ourselves that question after seeing two journals take very different approaches to a somewhat similar situation. Last year, Frontiers in Physiology retracted a paper by Anastasios Lymperopoulos at Nova Southeastern University in Florida because of an “an unacceptable level of similarity” to a 2009 review article by different authors. But more recently, after Circulation Research discovered another paper co-authored by Lymperopoulos also contained similar text from the same 2009 review, it decided to correct the passages.

The last author of the Circulation Research paper told us the overlap between the two papers was less than 5%, and the journal never suggested the authors retract the paper.

Here’s the correction notice in Circulation Research:

Read the rest of this entry »