Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘hindawi’ Category

Plant biologist earns string of retractions, bringing total to 9

without comments

A pair of plant biologists has lost a string of papers over concerns about image manipulation. One author has added eight new retractions to his CV; the other has added five.

Last summer, a journal retracted another paper by the pair, also citing suspicions of image manipulation. The latest batch of retractions — issued by seven different journals — includes some papers that have been questioned on PubPeer.

Dibyendu Talukdar, listed at the University of Calcutta in West Bengal, India, is the sole author on three retracted papers. He shares five new retractions with Tulika Talukdar listed at the University of North Bengal. That brings their totals to nine and six, respectively. (We’re not sure if the Drs. Talukdar are related).

We’ll start with the papers they share: Read the rest of this entry »

Patient misdiagnosed with rare neurological side effect in retracted case study

without comments

When two surgeons in Greece learned that a patient had developed a rare side effect following weight loss surgery, they were eager to publish the case.

After extensive testing, the patient was diagnosed with Wernicke’s encephalopathy—a neurological disorder caused by thiamine deficiency—following a sleeve gastrectomy procedure. As the authors note in the paper, they had seen only eight other cases following the procedure in the literature.

It turns out, theirs was not the ninth. After the patient unfortunately died, he was examined by a coroner, who ruled he did not, in fact, have Wernicke’s encephalopathy. So Dimitrios Manatakis and Nikolaos Georgopoulos, both based at Athens Naval and Veterans Hospital in Greece, have retracted their 2014 case study.

When the first learned of the patient, the authors wanted to alert the surgical community to the case, given the rarity of this side effect, Manatakis told us: Read the rest of this entry »

Authors pull two papers about faulty glucose meters after industry prompts

with 4 comments

4.coverTwo papers evaluating glucose meters — used by diabetics to monitor blood sugar levels — suggested that a couple of the devices don’t work as well as they should. Perhaps unsurprisingly, the companies that sell those meters objected to how the studies were conducted. By all accounts, the companies appear to be justified in their complaints.

In both cases, researchers used blood drawn from veins to test the meters. But manufacturers of the WaveSense JAZZ and GlucoRx glucose meters said their devices are designed to work with fresh blood from a finger-prick. Both papers have now been retracted.

The retraction notice for “Technical and clinical accuracy of five blood glucose meters: clinical impact assessment using error grid analysis and insulin sliding scales,” published in 2015 in the Journal of Clinical Pathology, hints at the issue:

Read the rest of this entry »

“We don’t want to be caught napping:” Meet Hindawi’s new head of research integrity

with 10 comments

Matt Hodgkinson

Matt Hodgkinson

We spoke with Matt Hodgkinson about how he turned his “spidey sense” for what’s wrong with papers into a new position at Hindawi, one of the largest publishers of open-access journals.

 Retraction Watch: As the new Head of Research Integrity at Hindawi, what does your position entail? What does your typical day look like? Read the rest of this entry »

Written by Alison McCook

October 3rd, 2016 at 9:30 am

You’ve been dupe’d: Results so nice, they’re published twice

without comments

obesity surgeryWith retraction notices continuing to pour in, we like to occasionally take the opportunity to cover several at a time to keep up.

We’ve compiled a handful of retractions that were all issued to papers that were published twice by at least one of the same authors — known as duplication. (Sometimes, this can be the publisher’s fault, although that doesn’t appear to be the case in any of the following examples.)

So here are five recently retracted papers that were pulled because of duplication: Read the rest of this entry »

One patient, two case reports: Journal retracts the latter

with one comment

Case Reports in Obstetrics and GynecologyA journal has retracted a case report after discovering it had already been reported.

The paper — about an “extremely rare” instance where a fetus was diagnosed with both a form of dwarfism and a chromosomal condition known as Klinefelter syndrome — was retracted from Case Reports in Obstetrics and Gynecology (CROG).

The first author of the paper told us the report was the result of a “big misunderstanding” between her and a former colleague, and she alerted the journal as soon as she noticed the case had already been reported in BMC Pediatrics.

Here’s the retraction notice for the paper: Read the rest of this entry »

Authors suspended as duplications sink papers on ship building

without comments

Computational Materials Science

A pair of researchers affiliated with the University of Galati in Romania were suspended after duplicating work in their papers on materials used to build ships, earning them four retractions last year, and one the year before.

According to Romanian newspaper Impact Est, in December an ethics committee found that co-authors Ionel Chirica and Elena-Felicia Beznea committed “a number of breaches of ethics,” including self-plagiarism. Both received two-year suspensions from holding certain research positions.

These aren’t the only problems Chirica has faced: In 2013, he resigned from his position as the director of the Doctoral School of Engineering, according to Impact Estfor reasons that are unclear. In 2012, he also lost two additional papers on which he is the sole author.

Last fall, Computational Materials Science retracted four papers by Chirica and Beznea, publishing almost identical notices. We’ll start with the one for “Response of ship hull laminated plates to close proximity blast loads:”

Read the rest of this entry »

Imposter edits journal in latest peer review scam

with 9 comments

Screen Shot 2016-04-22 at 5.49.05 PMWhen a computer scientist approached a journal about editing a special issue, little did the journal know he — or she — was using a stolen identity.

Before the jig was up, someone posing as a researcher named Xavier Delorme had edited three articles on optimization problems for The Scientific World Journal. The scammer used a fake email address, the publisher told Retraction Watch — a common strategy for duping journals in peer review scams. When the real Delorme, who works at École Nationale Supérieure des Mines de Saint-Etienne in France, began receiving correspondence about articles he had no involvement in, fake Delorme’s cover was blown.

Upon closer look, the publisher found evidence that peer reviews for some articles may have been submitted using phony identities, as well. The publisher has been unable to identify anyone responsible for the scam.

Here’s the retraction notice, which now appears on five articles from the special issue:

Read the rest of this entry »

Doctor suspended in UK after faking co-authors, data

with 13 comments

Screen Shot 2016-02-24 at 11.04.56 AMA doctor in Manchester, UK has received a year’s suspension by the Medical Practitioners Tribunal Service.

Gemina Doolub admitted that she fabricated research data and submitted papers without the knowledge of her co-authors, including faking an email address for a co-author, a news story in the BMJ reports. The research in question was part of two retractions that Doolub received in 2013, one of which we covered at the time.

Doolub’s research examined ways to treat and avoid microvascular obstruction — that is, blocked arteries. Doolub did the work while at Oxford.

Intracoronary Adenosine versus Intravenous Adenosine during Primary PCI for ST-Elevation Myocardial Infarction: Which One Offers Better Outcomes in terms of Microvascular Obstruction?” was published in International Scholarly Research Notices Cardiology and has not yet been cited, according to Thomson Reuters Web of Science.

As the BMJ reports, in that paper,

Read the rest of this entry »

In more faked peer review news…10 papers pulled by Hindawi

with 7 comments

Screen Shot 2015-12-18 at 9.57.36 AMGuess what? We’ve got more cases of fraudulent peer review to report — our second post of the day on the subject, in fact. In the latest news, Hindawi Publishing Corporation has retracted 10 papers for “fraudulent review reports,” after an investigation of more than 30 papers that had been flagged this summer.

The investigation found that author Jason Jung, a computer engineer at Yeungnam University in Korea, “was involved in submitting the fraudulent review reports” for four of the retracted papers, according to the publisher’s CEO. In the case of the other six, the authors didn’t appear to be involved.

Hindawi Publishing Corporation, which publishes over 400 journals, doesn’t ask authors for potential review suggestions — making a common route to fake peer review more difficult.  In July, when Hindawi announced it was investigating the papers, it posted a statement saying that they suspected the editors had created fake reviewer accounts.

The retraction note on Jung’s papers — identical except for the title at the beginning — explains that each paper has

Read the rest of this entry »