We welcome the decision of the Lancet to retract the original 2008 paper by Macchiarini and colleagues (Macchiarini P et al. Clinical transplantation of a tissue-engineered airway. Lancet 2008;372:2023-2030.) and the 5 year follow up of the patient (Gonfiotti A et al. The first tissue-engineered airway transplantation: 5-year follow-up results. Lancet 2014;383: 238–244.)
We are concerned that the decision to retract the fraudulent articles has taken more than 5 years since the Lancet received irrefutable evidence that the original 2008 paper made false claims and as a result the 2014 paper was also false. The Lancet ignored requests from doctors, scientists and the chairs of the UK Parliament’s Science and Technology Committee and Health and Social Care Committee.

The Lancet’s U-turn came after we provided evidence of fraud in the 2014 paper to the Swedish National Board for Assessing Research Misconduct (Nämnden för prövning av oredlighet i forskning or Npof). The evidence was collected by a number of researchers concerned about the failure of the Lancet to retract this blatant fraud. We have published the main concerns https://drpeterwilmshurst.wordpress.com/2022/09/25/is-the-lancet-complicit-in-research-fraud/ 
Npof decided that the 2014 paper contained false data and images that had been manipulated and falsified. Npof was unable to investigate the 2008 paper because none of the authors were affiliated to Swedish institutions at the time of publication, but information in the 2014 paper that Npof found was false was also present in the 2008 paper. As a result, the Lancet has retracted both papers.
Again the Lancet’s reputation for correcting the scientific record has been harmed. Some may wonder which other articles in the Lancet the editors are failing to retract when they know they are false.

The wider concern is that other senior authors on the 2008 paper and their institutions have known for some years that the article is false.

The preparation of the so-call “tissue-engineered airway” transplant in the patient described in these two retracted papers was in the laboratory of Professor Martin Birchall in Bristol. Birchall was co-principal investigator on the 2008 paper with Macchiarini. Soon after publication he moved to University College London (UCL). His team continued to perform tracheal transplants using the original false Macchiarini-Birchall technique after Macchiarini stopped doing so. Young patients died as a result of the surgery at Great Ormond Street Hospital and University College Hospital.
Birchall has known of the concerns about the 2008 paper for at least 5 years, but has refused to retract it. UCL has consistently refused to ask Birchall to retract the 2008 paper. UCL claim that they investigated concerns during an independent special inquiry in 2016, which UCL knows was before the unequivocal proof of falsification became available in 2018. UCL claims that they also held two internal reviews but UCL has refused Freedom of Information requests to reveal the findings. It may be no coincidence that while UCL has repeatedly refused to get Birchall to retract the paper, he and his colleagues have been awarded massive grants from public funds to extend the research in this flawed technology at UCL.
Professor Patricia Murray and Dr Peter Wilmshurst

