Authors’ remorse: Researchers retract

paper fRUEEv R NGB #ED journa

with a higher impact factor

via Derek Markham/Flickr
Some researchers evidently have never heard the term “no backsies.” The

authors of a paper on spine surgery have retracted the article because, well, they

RETRACTED

were fickle.


https://www.flickr.com/photos/derekmarkham/3931149017/

We’ll explain.

The paper, “Limited post-operative dexamethasone use does not affect lumbar
fusion: a single institutional experience,” was published last June in the Journal
of Spine Surgery by a team from Rush University in Chicago and a colleague
from the University of Cincinnati.

The JSS is a quarterly which is indexed in PubMed Central — but not PubMed,
an important distinction — but doesn’t have an impact factor from Clarivate

Analytics” Web of Science — a fact that appears to have given the researchers
authors’ remorse. But you wouldn’t know it from the retraction notice, which
reads:

lumbar fusion: a single institutional experience” (doi:
10.21037/jss.2018.05.20) that appeared on page 254—259 of the June
2018 issue of the Journal of Spine Surgery needs to be withdrawn for the

authors’ reason. We are sorry for the inconvenience caused.

We asked the corresponding author, Owoicho Adogwa, of Rush, for an
explanation but didn’t hear back. But Ralph Mobbs, an Australian neurosurgeon
and the editor-in-chief of the journal, told us what the “reason” was:


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5067272/
https://www.nlm.nih.gov/pubs/factsheets/dif_med_pub.html
http://jss.amegroups.com/article/view/4480/4901
http://jss.amegroups.com/article/view/4480/4901

My understanding is that they wished to reanalyse the data, and publish

the revised data in a higher tier journal.

When we said that move wasn’t exactly cricket, Mobbs agreed:

It is certainly RaEvZFRcAM( retr;FcEr@such as this. [

suspect that one of the authors has put pressure on the others for

submission into a higher tier journal.

As an editor in chief, I appreciate that the journal that I look after is a
lower tier journal and there is publishing pressure to target more fancy

journals!

The topic area however does not lend itself to concerns of conflict of
interest. There are no fancy / expensive prosthesis used, nor do I believe
that any author would be getting a financial incentive or cut from an

article such as this.



Alas, it’s just one of those annoying things that happens when you 're

trying to run a journal.

While we haven’t seen any cases exactly like this, there was the case of a
journal that ' —arecord —

because a sdieii

lost its impact factor because — wait for it — of ““a large volume of content
published in supplemental issues that was not consistent with the stated scope of
the journal.”

Like Retraction Watch? You can make a tax-deductible contribution to support

our growth, follow us on Twitter, like us on Facebook, add us to your RSS

reader, sign up for an email every time there’s a new post (look for the “‘follow”

button at the lower right part of your screen), or subscribe to our daily digest. If

you find a retraction that’s not in our database, you can let us know here. For

comments or feedback, email us at team@retractionwatch.com.


https://retractionwatch.com/2019/02/20/journal-retracts-more-than-400-papers-at-once/
http://paypal.com/us/fundraiser/charity/1909130
http://paypal.com/us/fundraiser/charity/1909130
http://twitter.com/RetractionWatch
https://www.facebook.com/pages/Retraction-Watch/119209094864356
http://retractionwatch.com/feed/
http://retractionwatch.com/feed/
http://eepurl.com/bNRlUn
http://retractiondatabase.org/RetractionSearch.aspx
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeAsw4i5J8M7sOQ9GiG0_dglkim9gdPPba92yZRLfCq4u-o7w/viewform?c=0&w=1

