Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘immunology retractions’ Category

Updated: Vaccine-autism study retracted — again

with 18 comments

For the second time, a journal has quickly retracted a study that suggested vaccines raise the risk of autism and other neurodevelopmental disorders.

The study first raised a furor last year, prompting a Frontiers journal to quickly retract it. After it was republished in the Journal of Translational Science this month, that journal has also retracted it.

Although the titles of the two papers changed, the abstracts were nearly identical. Both studies surveyed the parents of 666 home-schooled children, 39% of whom where not vaccinated, and concluded that vaccination increased the risk of neurodevelopmental problems, particularly if children were born prematurely.

A representative of the Journal of Translational Science told us “Pilot comparative study on the health of vaccinated and unvaccinated 6- to 12-year-old U.S. children” has been retracted, and it will update us with an explanation.

Here’s more from the (now-retracted) abstract:

Read the rest of this entry »

Scientist who sued university earns two more retractions, bringing total to five

with 3 comments

A scientist who sued his employer for millions of dollars has earned two more retractions, for papers that had already been flagged by the journal.

By our count, Rakesh Kumar now has five retractions and multiple corrections.

Kumar sued his employer, George Washington University, for $8 million, alleging emotional distress when they put him on leave from his position as department chair following a finding of misconduct. That suit was settled last year, for undisclosed terms.

The two newest retractions in the Journal of Biological Chemistry — which tagged the papers with Expressions of Concern last year — both state that, according to Kumar, the problematic figures were assembled by “specific co-authors” — unnamed — in his lab. Here’s the first notice:

Read the rest of this entry »

Plant journal flags fungus paper amid investigation

without comments

A journal has issued an expression of concern (EOC) for a recently published study after a probe identified “problems with the figure presentation.”

According to the EOC notice in New Phytologist, two figures in the paper contained “some anomalies,” and the corresponding author has acknowledged that there are problems with the images.

Here’s the EOC notice: Read the rest of this entry »

Written by Dalmeet Singh Chawla

January 5th, 2017 at 12:00 pm

High-profile Science paper retracted for misconduct

with 10 comments

Science has retracted a high-profile immunology paper after a probe concluded the corresponding author had committed misconduct.

The paper — which initially caught media attention for suggesting a protein could help boost the immune system’s ability to fight off tumors — has been under a cloud of suspicion since last year, when the journal tagged it with an expression of concern, citing a university investigation.

That investigation — at Imperial College London — has concluded that the paper contained problematic figures that were the result of research misconduct. All were prepared by last and corresponding author Philip Ashton-Rickardt, who took full responsibility. Even though the paper was published in 2015, some original blots and accompanying details have disappeared.

Today, the journal released a retraction notice: Read the rest of this entry »

Journal reverses acceptance of study linking vaccines to autism

with 10 comments

A journal posted an abstract online suggesting a link between vaccines and autism. After a firestorm of criticism, it removed the abstract, saying it was going to be re-reviewed. Now, the journal has decided to formally reject it.

As we reported last month, Frontiers in Public Health removed the abstract after it sparked criticism on social media. After doing so, the journal released a public statement claiming that the paper was “provisionally accepted but not published,” noting that the journal had reverted it to peer review to ensure it was re-reviewed.

Now, Gearóid Ó Faoleán, ethics and integrity manager at Frontiers (the journal’s publisher), told Retraction Watch that after consultation with an external expert, the journal has rejected the paper, adding: Read the rest of this entry »

Retracted paper linking HPV vaccine to behavioral issues republished after revisions

with 3 comments

immunological-researchA retracted study linking the vaccine for human papillomavirus (HPV) to behavioral problems in mice has been republished by a different journal.

The paper has been significantly revised, an author told us, but it still comes the same conclusions. 

In February, the journal Vaccine temporarily removed the study without explanation, and told the authors the editor had asked for further review. Later that month, Vaccine retracted the paper, citing “serious concerns regarding the scientific soundness of the article,” and “seriously flawed” methodology. 

In July, another journal — Immunologic Research — republished the paper. The new version of the paper has been significantly changed, co-author Christopher Shaw from the University of British Columbia (UBC) told Retraction Watch:

Read the rest of this entry »

Written by Dalmeet Singh Chawla

October 24th, 2016 at 11:30 am

Cancer researcher earns 5th retraction after misconduct finding

with 2 comments

oncoimmunologyA cancer researcher has logged her fifth retraction following an investigation that concluded she had committed scientific misconduct.

We’ve previously reported on four retractions of papers by Stephanie Watkins, a researcher at Loyola Medicine. The previously issued notices — in The Journal of Clinical Investigation and Cancer Research — note that an investigation committee appointed by the National Institutes of Health (NIH) found Watkins to be solely responsible for the misconduct, with none of the co-authors aware of it.

The editor of OncoImmunology previously informed us that the journal was investigating another one of Watkins’ papers; the journal has now pulled that paper, citing “fabrication and falsification of data” in the original studies referenced in the paper.

Here’s the retraction notice, published online earlier this year: Read the rest of this entry »

Sting operation forces predatory publisher to pull paper

with 3 comments

Medical Archives

Sometimes, the best way to expose a problem with the publishing process is to put it to a test — perhaps by performing a Sokal-style hoax, or submitting a paper with obvious flaws.

In 2014, that’s just what a researcher in Kosovo did. Suspicious that a journal wasn’t doing a thorough job of vetting submissions, she decided to send them an article of hers that had already appeared in another journal. Her thinking was that any journal with an honest and thorough peer review process would hesitate to publish the work. But this journal didn’t — at least at first. Though they retracted the paper this summer, it took a few twists and turns to get there.

The researcher wasn’t the only one wary of the journal — it’s on Jeffrey Beall’s list of “potential, possible, or probable” predatory publishers. Appropriately, Beall recounts the story of her sting operation on his blog. Here’s how it all went down:

Read the rest of this entry »

You’ve been dupe’d: Results so nice, they’re published twice

without comments

obesity surgeryWith retraction notices continuing to pour in, we like to occasionally take the opportunity to cover several at a time to keep up.

We’ve compiled a handful of retractions that were all issued to papers that were published twice by at least one of the same authors — known as duplication. (Sometimes, this can be the publisher’s fault, although that doesn’t appear to be the case in any of the following examples.)

So here are five recently retracted papers that were pulled because of duplication: Read the rest of this entry »

UK tribunal orders release of data from controversial chronic fatigue syndrome study

with 23 comments

court caseA tribunal in the UK has rejected an appeal by Queen Mary University of London, who sought to reverse a previous order that they release data from a controversial 2011 paper in The Lancet about chronic fatigue syndrome (CFS).

The decision is one in a long series of judgments about the so-called PACE trial, which reported that two treatments — known as cognitive behavioral therapy and graded exercise therapy — helped alleviate the symptoms of the condition. But ever since The Lancet article and follow-up papers have been published, patients and critics have questioned the conclusions and clamored to see the raw data.

The main criticisms: The findings may prompt some to believe chronic fatigue is a mental, not a physical, disorder, and the PACE program could actually be harmful to patients by encouraging too much exercise. These criticisms were recently bolstered by a re-analysis of the evidence by the Agency for Healthcare Research and Quality, which downgraded its original conclusions about the effectiveness of cognitive behavioral therapy and graded exercise therapy.

In March 2014,  Read the rest of this entry »

Written by Alison McCook

August 17th, 2016 at 11:30 am