Journals retract 30 papers by engineer in South Korea

An engineer in South Korea has lost 30 papers, at least seven of which for duplication and plagiarism. He has also been fired from his university position.

Soon-Gi Shin, whose affiliation was listed as Kangwon National University in Gangwon, is the sole author on the majority of the papers, published in four journals between 2000 and 2015.

Taewan Kim, the dean of international affairs at the university, told Retraction Watch that Shin was fired on August 21, 2017, over “violation[s] of research ethics.”

Continue reading Journals retract 30 papers by engineer in South Korea

Caught Our Notice: Bioethics article retracted for…ethics violation

Title: Bioethics and Medical Education

What Caught Our Attention: As we’ve said before, you can’t make this stuff up: An article on bioethics had its own ethical issues to deal with. It turns out, the authors had “substantial unreferenced overlap” with another article, that “overlap” including the article’s title. Here’s a side by side comparison of the first page, highlighting the matching text: Continue reading Caught Our Notice: Bioethics article retracted for…ethics violation

Is plagiarism a problem in economics? Survey of editors says … yes

Gary Hoover

In 2004, a survey of editors of economic journals found 3 out of 10 had seen at least one case of plagiarism within the past year. More than a decade later, has the problem gotten better? Or worse? Gary Hoover at the University of Oklahoma, who co-authored the 2004 paper, decided to revisit the issue by resurveying editors in economics, along with others working in different fields. What he found — and reported in Social Science Quarterly — was plagiarism is still a problem, which economists want to address.

Retraction Watch: Why did you want to revisit the findings from the 2004 survey of editors in economics 10 years later?

Continue reading Is plagiarism a problem in economics? Survey of editors says … yes

A “GROSS CASE OF PLAGIARISM:” How did one Elsevier journal plagiarize another?

Nicholas Peppas

When Nicholas Peppas, chair of engineering at the University of Texas at Austin, discovered one of his papers had been plagiarized, he decided to “go public!”

On February 27, Peppas tweeted about a “gross case of plagiarism:” He alleged a 2013 review published in Saudi Pharmaceutical Journal had directly copied sections of his 2011 review in Advanced Drug Delivery Reviews—both published by Elsevier. (The tweet includes a side-by-side image of a section of the two texts.) Continue reading A “GROSS CASE OF PLAGIARISM:” How did one Elsevier journal plagiarize another?

Unusual: Author uses a reference list to accuse a paper of plagiarism

Here’s an unusual way to allege plagiarism: Do it in the reference list.

That’s what Brian Levine, a professor in the College of Information and Computer Sciences at the University of Massachusetts in Amherst, did when he came across a paper he wanted to cite but suspected of plagiarism. When Levine published his 2017 paper, he cited the paper in question as:  

R.Rajan, “ Feasibility, Effectiveness, Performance and Potential Solutions on Distributed Content Sharing System [plagiarized],” Intl. J. Engineering and Computer Science, 5(1):15638–15649, Jan 2016 http://www.ijecs.in/ issue/v5- i1/30%20ijecs.pdf.

Levine’s paper, which explores a way of identifying perpetrators of online child pornography, provides no further details about the nature of the plagiarism or from what source the paper allegedly plagiarized. Continue reading Unusual: Author uses a reference list to accuse a paper of plagiarism

University defends researcher accused of plagiarizing former Pope

Peter Schulz

A university in Switzerland has come to the defense of a communications researcher found guilty of plagiarism — and sanctioned after facing additional allegations, including plagiarizing a former Pope.

On Jan. 18, the Swiss newspaper, Ticinonline, published a statement from the University of Lugano in response to recent allegations that Peter J. Schulz had plagiarized from Pope John Paul II (who died in 2005) and the English philosopher, Sir Anthony Kenny, in a 2001 book chapter. The university told the Swiss paper that it will not be opening a new investigation into Schulz.

In response to allegations of plagiarism in 2016, the university investigated and, in August 2016, temporarily suspended Schulz for the 2017 fall semester for misappropriating the work of others. (So far, Schulz has lost three book chaptersincluding the chapter where he plagiarized from the former Popeand two papers. He’s also received three errata for plagiarism and failing to properly cite others’ work.)

Continue reading University defends researcher accused of plagiarizing former Pope

A Cardinal sin? Communications researcher accused of plagiarizing former Pope

Peter Schulz

A communications researcher in Switzerland found guilty of plagiarism and sanctioned is facing more allegationsincluding that he plagiarized work by a former Pope.

Peter J. Schulz, who works at the University of Lugano, has already lost two book chapters. He also has retracted two papers and issued three errata; the errata note failing to properly cite other authors and plagiarism. In 2016, he was temporarily suspended by his university for misappropriating the work of others.

Most recently, Schulz has been accused of plagiarizing Pope John Paul II (who resigned died in 2005) and the English philosopher, Sir Anthony Kenny, in a 2001 book chapter. Continue reading A Cardinal sin? Communications researcher accused of plagiarizing former Pope

Consultant admits to plagiarizing Air Force colonel’s paper on leadership

Thomas Mattus

A consultant has admitted to plagiarizing a U.S. Air Force officer in a paper on leadership, and says his company is now in jeopardy of losing top clients, including Fortune 100 companies.

On Tuesday, we reported allegations that Thomas Mattus, president of the project management consulting firm Successful Strategies International (SSI), plagiarized in a 2012 paper he wrote for a conference run by the Project Management Institute (PMI). The article he plagiarized, on the topic of “transformational leadership,” was written in 2001 by Col. Mark Homrig, now a section chief at the U.S. Department of Homeland Security.

Mattus, who had not previously replied to our request for comment, has now admitted to copying Homrig’s article. He told us: Continue reading Consultant admits to plagiarizing Air Force colonel’s paper on leadership

Consultant allegedly plagiarized US Air Force officer

A business consultant allegedly plagiarized an article on leadership written by a former U.S. Air Force officer who is now a high-ranking official in the Department of Homeland Security.

Thomas Mattus, president and founder of a business training firm, submitted a paper to the Project Management Institute (PMI) Global Congress in Vancouver, Canada. The paper, on “transformational leadership,” defined the term and its relevance to the world of project management. PMI accepted “Transformational leadership for project managers” as a conference paper and posted it in 2012 to the PMI website.

But a researcher at the U.S. Naval War College alleges that Mattus plagiarized the paper from an article written in 2001 by Mark Homrig, who was a colonel in the Air Force at the time. Homrig is now a section chief at Homeland Security.

The researcher, Brenda Oppermann, told us:

Continue reading Consultant allegedly plagiarized US Air Force officer

JAMA journal calls for formal investigation into surgery group’s work

A JAMA journal has issued an expression of concern for a 2013 paper after discovering “substantial overlap” with a recently retracted paper in another journal.

In April 2017, the editors of JAMA Otolaryngology − Head & Neck Surgery received allegations that the paper included data that had been published in other journals. After investigating, the editors discovered extensive overlap between several sections of the JAMA paper and a now-retracted 2015 paper by the same group. The 2015 paper, published in the Journal of the American College of Surgeons (JACS), was pulled in July 2017, after the editors determined the statistical results were “incorrect” and “the data do not support the conclusions of the article.”

Given the overlap between the two papers, the JAMA editors contacted the University of L’Aquila, where the authors work, to request a formal investigation to evaluate the “integrity of the research.” Jay Piccirillo, the editor of JAMA Otolaryngology − Head & Neck Surgery, told us:

Continue reading JAMA journal calls for formal investigation into surgery group’s work