Retraction Watch

Tracking retractions as a window into the scientific process

Archive for the ‘singapore’ Category

Researchers disagree over how to explain doubts over physics findings

without comments

After an international group of physicists agreed that the findings of their 2015 paper were in doubt, they simply couldn’t agree on how to explain what went wrong. Apparently tired of waiting, the journal retracted the paper anyway.

The resulting notice doesn’t say much, for obvious reasons. Apparently, some additional information came to light which caused the researchers to question the results and model. Although the five authors thought a retraction was the right call, they could not agree on the language in the notice.

Here’s the retraction notice for “Atomistic simulation of damage accumulation and amorphization in Ge,” published online February 2015 in the Journal of Applied Physics (JAP) and retracted two years later in January 2017: Read the rest of this entry »

Geoscience paper pulled over apparent lack of company consent

without comments

A 2016 paper has been retracted at the request of a company that provides geoscience solutions because the authors—who are employees of the company—included proprietary information and didn’t obtain proper permission.

Often in extenuating circumstances such as publishing something without permission, the article is taken offline. But this article, which according to the retraction notice “contains information, data and intellectual property belonging to the company and its client,” remains available. What’s more, the authors seem to think they had the company’s okay to publish.

Here’s the complete retraction notice for “High resolution seismic imaging of complex structures: a case study of the South China Sea data” published by Marine Geophysical Research:

Read the rest of this entry »

Written by Victoria Stern

January 27th, 2017 at 11:30 am

Journal retracts all papers by education researcher, bringing his total to 21

with one comment

jaasepA journal has followed through on its promise to retract all articles by an education researcher, after an investigation raised questions about the validity of the data in some of his work with children with special needs.

The latest notice — which includes a list of 11 papers — brings the total number of retractions for Noel Kok Hwee Chia to 21.

Last spring, The Journal of the American Academy of Special Education Professionals (JAASEP) pulled nine articles by Chia that were the subject of an investigation at the National Institute of Education in Singapore, part of Nanyang Technological University, where he worked until April. As we reported in June, editors explained in a 3,000-word notice that they planned to pull every article that Chia had published in JAASEP.

The new retraction notice quotes from the reasoning presented in the previous one, from last spring:

Read the rest of this entry »

Where was chem research conducted? Not here, say two of three listed author affiliations

with 2 comments

ChemosphereA researcher has retracted two 2016 papers after discovering problems with the data that negated the findings — and after one of his three listed affiliations denied the research was conducted there.

According to the retraction notices issued by Chemosphere, Hong-Wei Luo incorrectly claimed to be affiliated with the Oak Ridge National Laboratory (ORNL) in Tennessee in one of his three affiliations. His other institutions listed on the papers include universities in Singapore and China.

However, an official from the Nanyang Technological University (NTU) in Singapore, told us the work in the now-retracted papers was not carried out at the NTU either.

Here’s the first of the retraction notices, issued on August 8: Read the rest of this entry »

Written by Dalmeet Singh Chawla

August 18th, 2016 at 9:30 am

Researcher whose PhD was revoked is no longer at Harvard lab

with 2 comments

mend.2016.30.issue-8.coverA research fellow at Harvard Medical School whose PhD was revoked last month is no longer working in his former lab, Retraction Watch has learned. 

An archived version of the lab site for Alfred Goldberg from December, 2015, lists Sudarsanareddy Lokireddy as a postdoctoral fellow; however, Goldberg’s current lab site doesn’t include Lokireddy as a lab member.

We contacted Goldberg’s lab, and he was unavailable for comment. We were told all of his lab members are on the current website.

Lokireddy has also logged his sixth retraction. But this case isn’t as straightforward as it seems.

Read the rest of this entry »

Harvard researcher’s PhD revoked, former group earns three more retractions

with 5 comments

Journal of Biological ChemistryA research fellow at Harvard has lost his PhD from a university in Singapore after being found guilty of falsifying data, and his former group leader’s contract has been terminated by his institution.

But that’s not the whole story. This tangled mess involves not only the Harvard researcher, Sudarsanareddy Lokireddy, and his former boss, Ravi Kambadur at the Nanyang Technological University (NTU) in Singapore, but an as-yet unnamed colleague of theirs who, we’re told, has admitted making up data in three papers, on which Lokireddy and Kambadur are co-authors. Bear with us as we walk you through this tale.

Two of those papers have been retracted by The Journal of Biological Chemistry (JBC); one in Molecular Endocrinology has yet to be pulled. Kambadur, who held joint appointments at the NTU and the Agency for Science, Research and Technology (A*STAR) in Singapore, has now had his contract terminated at both institutions.  Read the rest of this entry »

Journal retracting at least nine articles by education researcher

without comments

JAASEPA investigation in Singapore has failed to turn up primary data that formed the basis for 11 papers from one author about special education.

In addition, a forensic investigation at Noel Chia’s institution — the National Institute of Education in Singapore, part of Nanyang Technological University (NTU) — suggested that some signatures providing parental consent might not be authentic. The investigation was also unable to authenticate the Malaysia-based organization Chia said collected the data on his behalf.

Nine of the papers appear in the Journal of the American Academy of Special Education Professionals (JAASEP), which has declared it plans to retract every article Chia has ever published with them (we’ve counted an additional nine papers).

Much of the information we know about the case stems from the unusually detailed — 3,000 word — retraction notice from JAASEP:

Read the rest of this entry »

Singapore investigation leads to another retraction, correction for Harvard research fellow

with 5 comments

Screen Shot 2016-03-25 at 8.12.49 AM

After an investigation found evidence of misconduct, a biologist has issued a third retraction.

Sudarsanareddy Lokireddy — now a research fellow at Harvard Medical School — “admitted falsification,” a Research Integrity Officer at Nanyang Technological University in Singapore told us in December. According to The Scientist, another journal has also published a correction that the authors had requested earlier.

The newly retracted paper is “Myostatin is a novel tumoral factor that induces cancer cachexia,” published in Biochemical Journal and cited 40 times, according to Thomson Reuters Web of Science. Here’s the retraction note:

Second of 3 retractions appears for biologist, the result of “a substantial number of falsifications”

without comments

Screen Shot 2016-01-13 at 10.19.01 AMA cell biologist who falsifed Western blots has notched a second retraction, with one more expected after a investigation at Nanyang Technological University in Singapore.

First author Sudarsanareddy Lokireddy, now apparently a research fellow at Harvard, did not agree to the retraction, the result of “a substantial number of falsifications.”

In December, we covered the results of the NTU investigation, where Lokireddy used to work. During that investigation, he admitted to falsifying data, Research Integrity Officer Tony Mayer told us. The end result: three retractions.

One of those papers was retracted by Cell Metabolism in December. The second paper, published in Molecular Endocrinology, has been cited 52 times, according to Thomson Scientific’s Web of Knowledge. The retraction note explains which figures were falsified:

Read the rest of this entry »

Breakfast study mischaracterized funding by cereal group

with 2 comments

Screen Shot 2015-12-07 at 5.42.55 PM

PLOS ONE has quickly corrected an October analysis of what children in Malaysia eat for breakfast, after the study neglected to note it benefited from mistakenly noted an unrestricted research grant from cereal companies supported author salaries. The grant supported the salaries of research assistants, according to the correction note.

Per the authors’ request, the journal has noted that the study received financial support from Nestlé R&D Center in Singapore and Cereal Partners Worldwide, a collaboration between General Mills Inc. and Nestlé S.A., with the goal of selling cereal outside the US and Canada. These funders provided “salaries for research assistants” for the MyBreakfast study, on which the analysis is based, according to the note.

The paper includes authors affiliated with Nestlé and Cereal Partners Worldwide, as well as a detailed “Competing interests” section, which outlines the relationships with these companies.

The correction note explains the information that should have appeared in the funding section of the article:

Read the rest of this entry »

Written by Shannon Palus

December 21st, 2015 at 11:30 am